Σέρρες: Μια άλλη Ελλάδα αποτυπωμένη από τον Φρεντ Μπουασονά στο Μπεζεστένι
Date:
Ένα μικρό μέρος της πολύ μεγάλης δουλειάς του φημισμένου φιλέλληνα Φρεντερίκ (Φρεντ) Μπουασονά (Fred Boissonnas) ο οποίος στις αρχές του περασμένου αιώνα ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα, αποτυπώνοντας φωτογραφικά μια χώρα που σήμερα υπάρχει μόνο σε ασπρόμαυρα καρέ, μπορούν να δουν από κοντά, μέχρι τις 29 Μαΐου, οι επισκέπτες του αρχαιολογικού μουσείου Σερρών (Μπεζεστένι).
Η σπάνια έκθεση φωτογραφίας με τον τίτλο «Η Ελλάδα του Fred Boissonnas», που φιλοξενείται σε ένα από τα πιο εμβληματικά μνημεία της πόλης των Σερρών, στο εντυπωσιακό Μπεζεστένι, δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να περιηγηθεί σε μια άλλη Ελλάδα και ταυτόχρονα να θαυμάσει τα αρχαιολογικά ευρήματα που εκθέτονται στο πετρόχτιστο αρχαιολογικό μουσείο.
Η έκθεση φωτογραφίας δένει αρμονικά με το σύνολο των αρχαιολογικών εκθεμάτων, παρουσιάζοντας στιγμές από την κοινωνική και πολιτιστική ζωή της Ελλάδας του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου, έτσι όπως αποτυπώθηκαν από τη φωτογραφική ματιά του Γαλλοελβετού καλλιτέχνη.
Ο επισκέπτης της έκθεσης θα απολαύσει εξαιρετικά έργα της τέχνης της φωτογραφίας, έργα που αποτελούν παράλληλα πραγματικά ντοκουμέντα, ιδιαίτερα για την ύπαιθρο της πατρίδας μας πριν από εκατό χρόνια.
Ο ίδιος είχε γράψει το 1910 σε ένα γράμμα του: «Αυτός ο λαός τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαρά της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο βλέμμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες…».
Την έκθεση διοργανώνουν η Περιφερειακή Ενότητα Σερρών, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Σερρών και ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών μετά από ευγενική παραχώρηση όλου του φωτογραφικού υλικού από το Ριζάρειο Εκκλησιαστικό Ίδρυμα.
Διαβάστε κι αυτό: Αρχαιολογικό Μουσείο Μπεζεστένι (υφασματαγορά): Αιώνες ιστορίας στις Σέρρες
Ποιος ήταν ο Φρεντ Μπουασονά
Ο Γαλλοελβετός φωτογράφος Φρεντερίκ Μπουασονά (1848-1946) έγινε ιδιαίτερα γνωστός για τη φωτογραφική τεχνική του, αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου.
Την περίοδο 1900 – 1930 επισκέφθηκε αρκετές φορές την Ελλάδα αποτυπώνοντας με τη φωτογραφική του μηχανή όψεις της ελληνικής κοινωνίας. Το 1903 επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα μαζί με τον Ντανιέλ Μπο – Μποβί, πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Μαζί με τον Ντανιέ και τον κυνηγό Χρήστο Κάκαλο κατέκτησε για πρώτη φορά την κορυφή του Ολύμπου, τον Μύτικα, τον Αύγουστο του 1913.
Το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα το πραγματοποίησε το 1930 οπότε και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος. Μεταξύ άλλων επισκέφθηκε την Πελοπόννησο, την Ανδρίτσαινα, την Αθήνα, την Ιθάκη, την Κρήτη κ.α. Συνοδοιπόρος σε πολλά ταξίδια του στην Ελλάδα υπήρξε ο ελληνιστής Βικτόρ Μπεράρ.
Το αρχείο του με τις ελληνικού περιεχομένου φωτογραφίες του φυλάσσεται στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Ο γιος του Ανρί-Πολ βρέθηκε σε αποστολή στο μέτωπο της Μικράς Ασίας το 1921 και αποτύπωσε με το φακό του πολύτιμα τεκμήρια από τα μετόπισθεν.
Η παλιά σκεπαστή αγορά, αρχαιολογικό μουσείο
Το αρχαιολογικό μουσείο Σερρών στεγάζεται από το 1970 στο εντυπωσιακό Μπεζεστένι, την κλειστή στεγασμένη αγορά του δεύτερου μισού του 15ου αιώνα που βρίσκεται στο σημερινό κέντρο της πόλης. Χτίστηκε κατά το πρότυπο των βυζαντινών αγορών και το όνομα του σημαίνει αγορά υφασμάτων.
Η λέξη προέρχεται από την αραβική λέξη μπεζ η οποία σημαίνει ρούχο-ύφασμα, ενώ χρησιμοποιούνταν και για τα κεντήματα αλλά και πολλά ακριβά αντικείμενα. Από την ιστορική διαδρομή της πόλης των Σερρών μαθαίνουμε ότι η πόλη διέθετε εννιά θολωτά μπεζεστένια, τα τέσσερα εκ των οποίων έκλειναν με σιδερένιες πόρτες.
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, η πόλη των Σερρών εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο σπουδαία εμπορικά κέντρα, με πολύ σημαντική κίνηση. Στην αγορά της συνέρρεαν έμποροι διαφόρων εθνικοτήτων και πλήθος Τούρκων εμίρηδων για να διακινήσουν μια μεγάλη γκάμα αγαθών, με κυρίαρχο το βαμβάκι.
Σήμερα, στο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης, εκτίθενται ευρήματα, από τη μέση και ύστερη νεολιθική εποχή, πρώιμη και ύστερη εποχή του χαλκού (αγγεία, πήλινα ειδώλια), από τον 4ο έως και 6ο -7ο π.Χ, τους Ρωμαϊκούς χρόνους, την ελληνιστική και βυζαντινή εποχή. Τα ευρήματα προέρχονται από την πόλη των Σερρών αλλά και από ανασκαφές σε αρχαίες πόλεις όπως η Αμφίπολη και η Άργιλος.
πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ