22 C
Serres

Τα πορφυρά «δαμάσκο» της Κέρκυρας, σύμβολα βαθιάς θρησκευτικότητας

0

Τα παράθυρα και τα μπαλκόνια των Κερκυραίων σήμερα, Κυριακή των Βαΐων, είναι στολισμένα με τα κόκκινα πορφυρά «δαμάσκο», που προσδίδουν τιμή και επισημότητα στην ημέρα, γιατί πραγματοποιείται, η μεγαλόπρεπη λιτάνευση του Ιερού σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα, σε ανάμνηση του θαύματος της απαλλαγής του νησιού , από την πανώλη στις αρχές του 17ου αιώνα.

Τα «δαμάσκο», είναι βαθυκόκκινα πανιά, βελούδινα η μεταξωτά, με χρυσά κρόσσια. Λέγονται «δαμάσκο», γιατί τα υφάσματα έφταναν στο νησί, κατόπιν ειδικής παραγγελίας από την Δαμασκό της Συρίας. Είχαν ειδική επεξεργασία και ήταν βαμμένα με την γνωστή από την αρχαιότητα φυσική «βασιλική» βαφή, την ανεξίτηλη πορφύρα από κοχύλια. Ήταν πολυτελή κομμάτια πανί, με ανάγλυφα κεντήματα στην τεχνική της στόφας. Το θέμα είναι θρησκευτικού περιεχομένου, παραστάσεις από την ορθόδοξη αγιογραφία.

Κάθε σπίτι, ειδικά στην πόλη της Κέρκυρας έχει τα «δαμάσκο». Μπορεί σήμερα, να μην είναι το ίδιο πολυτελή όπως τις περασμένες εποχές, όμως τα περισσότερα είναι μεταξωτά . Οι κερκυραίοι, τα τοποθετούν στα παράθυρα και τα μπαλκόνια με έντονη θρησκευτικότητα, για να τιμήσουν τον ‘Αγιο Προστάτη του νησιού σε κάθε λιτάνευση του ιερού σκηνώματος. Σε ένδειξη πένθους από την Μ. Τετάρτη έως και το πρωί του Μ. Σαββάτου, θα αποσυρθούν από τα παράθυρα. Με την πρώτη Ανάσταση θα στολίσουν και πάλι τα σπίτια για το χαρμόσυνο γεγονός .Τα «δαμάσκο», θα παραμείνουν σε παράθυρα και μπαλκόνια και το Πάσχα, ενώ σε πολλά σπίτια παραμένουν κρεμασμένα μέχρι την Κυριακή του Θωμά.

Τα πορφυρά υφάσματα, είναι άμεσα συνδεδεμένα με την πίστη των Κερκυραίων στον ‘Αγιο Σπυρίδωνα. Χαρακτηριστικό είναι περιστατικό που συνέβη στην Κέρκυρα τον Δεκέμβρη 2019, όταν από πυρκαγιά καταστράφηκε ολοσχερώς ένα σπίτι στην συνοικία Μαντούκι, εκτός από το «δαμάσκο» που ήταν στο παράθυρο . Τότε, ένας πυροσβέστης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκανε ανάρτηση φωτογραφίας στο κατεστραμμένο σπίτι με ένα δαμάσκο στα χέρια και έγραφε:

«..από την εξακρίβωση μας μετά δύο ημερών της πυρκαγιάς του κτιρίου στο Μαντούκι. Το μόνο που άντεξε την πύρινη λαίλαπα ήταν τα λάβαρα που βγάζουμε στις λιτανείες του Αγίου Σπυρίδωνα. Μου ήρθε στο μυαλό ότι λίγο πριν από το συμβάν ήταν η εορτή Του….»

Τα «δαμάσκο», είναι ένα πολύ παλιό έθιμο, που έρχεται από το βάθος των αιώνων. Πηγές αναφέρουν, πως ήρθε στο νησί, μετά την πτώση του Βυζαντίου, όταν στην Κέρκυρα έφτασαν διάφοροι αξιωματούχοι και ευγενείς. Πορφυρά μακρόστενα υφάσματα την εποχή του Βυζαντίου, κρεμούσαν στα τείχη και τα παλάτια, όταν γιόρταζαν νίκες η ονομαστικές εορτές αυτοκρατόρων.

Από τους Βυζαντινούς το έθιμο πήραν και οι Ενετοί οι οποίοι το μετέφεραν στην Κέρκυρα, όμως όχι ως «δαμάσκο», αλλά ως «φεστόνι», από την ιταλική λέξη φιέστα που σημαίνει γιορτή.

ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR

Πέθανε ο δημοσιογράφος Στράτος Σεφτελής

0

Φτωχότερος είναι από σήμερα ο κόσμος της αθλητικής δημοσιογραφίας, καθώς ο Στράτος Σεφτελής, πέθανε σε ηλικία 68 χρονών. Την είδηση γνωστοποίησε ο αδελφός του, Κώστας, με σχετική ανάρτηση στο διαδίκτυο:

«ΣΤΡΑΤΟΣ Γ. ΣΕΦΤΕΛΗΣ (1/11/1955 Μυτιλήνη – 28/04/2024 Αθήνα)

Ετών 68

Δημοσιογράφος – Αθλητικός συντάκτης Ε.Ρ.Τ., εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ», «Αθλητική Ηχώ» «ΦΩΣ», «ΔΙΚΕΦΑΛΟ» κ.λπ.

Ο αδερφός μου ο Στράτος ξεκίνησε το δικό του ταξίδι.

Δεν διαβαίνει δρόμους, δεν διασχίζει τις θάλασσες που λάτρεψε.
Ο Στράτος μου πετάει! Πετάει για την αιωνιότητα!
Ο Στράτος μου όπως πάλεψε σε όλη του τη ζωή, για να καταξιωθεί στη δουλειά του και στη συνείδηση αμέτρητων φίλων του, έτσι αγωνίστηκε για 14 μήνες δίνοντας τον τελευταίο του αγώνα που δυστυχώς ήταν άνισος.
Πάλεψε σαν παλικάρι, συνειδητά, με γενναιότητα αλλά κυρίως με αξιοπρέπεια.
Δυστυχώς δεν άντεξε….
Ο Στράτος ήταν παράδειγμα για όλους μας.
Τον χαρακτήριζαν η εντιμότητα η ντομπροσύνη, η αξιοπρέπεια του και κυρίως η αντικειμενικότητά του.
Με μηδενική ανοχή στο άδικο και στη διπροσωπία.
Φανατικός υπερασπιστής των ανυπεράσπιστων, των αδύναμων, του δίκιου και της αλήθειας.
Ήταν αυτά που καθόρισαν τον τρόπο σκέψης του αλλά και το λόγο του, τον οποίο διατύπωνε με ξεχωριστό τρόπο, πολύ καθαρά και ντόμπρα.
Χωρίς στρογγυλέματα και μισόλογα.
Από τη Μυτιλήνη που ξεκινήσαμε, τον είχε κερδίσει ο αθλητισμός το ποδόσφαιρο αλλά κυρίως η θάλασσα και ο υγρός στίβος αφού υπήρξε αθλητής ο ίδιος στο πόλο και στην ιστιοπλοΐα με αρκετές διακρίσεις.
Παρόλο που από μικρό παιδάκι ήταν φίλος της Α.Ε.Κ., αυτό δεν επηρέασε στο παραμικρό το λόγο του και τη γραφή του.
Φεύγει αφήνοντας πίσω του πολλούς που έχουν να αφηγηθούν μια ιστορία και να πουν μια καλή κουβέντα.
Οι ουρανοί έχουν ανοίξει διάπλατα και το αιώνιο ταξίδι του ξεκίνησε….
Πάει να συναντήσει τους γονείς μας, τους συγγενείς μας, τους συναδέλφους του, αγαπητούς συμπατριώτες Μυτιληνιούς και αναρίθμητους φίλους.
Απαρηγόρητος συνεχίζω το υπόλοιπο της ζωής μου χωρίς το καμάρι μου.
Καλό σου ταξίδι Στράτο!
Καλό σου ταξίδι αδερφέλιμ!
Καλό Παράδεισο!
Καλή αντάμωση!»

Ανακοίνωση για την απώλεια του Στράτου Σεφτελή, εξέδωσε και ο ΠΣΑΤ:


«Η αθλητική δημοσιογραφία πενθεί για τον Στράτο Σεφτελή, έναν από τους κορυφαίους δημοσιογράφους της γενιάς του, που έφυγε νικημένος από την επάρατη νόσο σήμερα Κυριακή το πρωί, σε ηλικία 69 ετών. Ο Στράτος είχε γεννηθεί στην αγαπημένη του Μυτιλήνη το Νοέμβριο του 1955. Και λάτρευε το νησί του (τη Λέσβο) στο οποίο εύρισκε πάντα τη γαλήνη του.

Τη δημοσιογραφία την ξεκίνησε από το Φως των Σπορ, όταν ήταν μαθητής ακόμα του γυμνασίου. Συνέχισε στο 1978 στην Αθλητική Ηχώ και από το 1981 άρχισε συνεργασία με την εφημερίδα Έθνος που δούλεψε σε επιτελικές θέσεις 32 χρόνια. Το 1981 εντάχθηκε στην ΕΡΤ την οποία υπηρέτησε με συνέπεια επί 34 χρόνια, ως ρεπόρτερ, παρουσιαστής εκπομπών και σχολιαστής αγώνων ποδοσφαίρου και αγώνων υγρού στίβου. Την πενταετία 1993-1998 ανέλαβε τη θέση του διευθυντή αθλητικών προγραμμάτων με ιδιαίτερη επιτυχία. Η άρτια κάλυψη από την ΕΡΤ των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα το 1996 είχε τη δική του σφραγίδα.
Είχε εκλεγεί και μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ) και από τη θέση του εφόρου είχε συμβάλει την βελτίωση των συνθηκών εργασίας στα γήπεδα της χώρας. Ο πρόεδρος του ΠΣΑΤ Γιάννης Θεοδωρακόπουλος αναφερόμενος στην απώλεια του Στράτου τόνισε:
«Αφήνει ένα μεγάλο κενό στο χώρο μας. Είχα την τύχη να γνωρίσω τον Στράτο από τα πρώτα του βήματα στη δημοσιογραφία και ξεχώριζε για το ήθος του, την εντιμότητα του και την επαγγελματική του συνέπεια. Και βεβαίως για την ιδιαίτερη αγάπη και στήριξη στους νέους δημοσιογράφους. Ήταν ένα διαμάντι. Στα χρόνια που είχα την ευθύνη της ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ως διευθυντής δεν είχε κάνει την παραμικρή παρέμβαση στο δημοσιογραφικό έργο της ομάδας μας. Αντιθέτως είχε συμβάλει την απόλυτη ανεξαρτησία της εκπομπής, κάτι σπάνιο πραγματικά».
Το ΔΣ του ΠΣΑΤ αποχαιρετά το Στράτο και στέλνει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στη γυναίκα του Άννα Σικαλη, στις κόρες του Ελίνα και Χαρούλα και στην αδελφό του Κώστα. Καλό ταξίδι στην αιωνιότητα.
ΥΓ. Ο ΠΣΑΤ θα σας ενημερώσει εγκαίρως για το πότε και πού θα λάβει χώρα η εξόδιος ακολουθία.

Θεσσαλονίκη: 40χρονη κατήγγειλε τον σύντροφό της ότι την ανάγκαζε να εκδίδεται και την κακοποιούσε – Συνελήφθη ο 42χρονος

Από αστυνομικούς του Τμήματος Καταπολέμησης Εμπορίας Ανθρώπων της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, μετά από έρευνα και αναζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν, συνελήφθη 42χρονος ημεδαπός, σε βάρος του οποίου σχηματίσθηκε δικογραφία για τα αδικήματα της εμπορίας ανθρώπων, παραβίασης δικαστικών αποφάσεων και συμφωνιών που επικυρώθηκαν από συμβολαιογράφο, παράβασης του Νόμου περί εξαρτησιογόνων ουσιών και παράβαση του Νόμου περί ενδοοικογενειακής βίας.

Πιο αναλυτικά, προηγήθηκε καταγγελία 40χρονης ημεδαπής, η οποία αρχικά μεταφέρθηκε από αστυνομικούς του Τμήματος Πρόληψης και Καταστολής της Εγκληματικότητας, στο Τμήμα Ασφαλείας Αμπελοκήπων – Μενεμένης, όπου ανέφερε σε βάρος της αδικήματα, που αφορούν στη γενετήσια εκμετάλλευση.

Για την υπόθεση πραγματοποιήθηκε έρευνα από την ανωτέρω Υπηρεσία της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος και Εμπορίας Ανθρώπων, κατά τη διάρκεια της οποίας, παρουσία ψυχολόγου των Κεντρικών Ιατρείων Θεσσαλονίκης, η 40χρονη ανέφερε ότι τα τελευταία τρία έτη διατηρεί δεσμό και συμβιεί με τον 42χρονο, ο οποίος ασκεί επανειλημμένα σωματική βία σε βάρος της, καθώς και ότι ο ίδιος την εξαναγκάζει από την αρχή της σχέσης τους, να συνευρίσκεται ερωτικά με άνδρες, έναντι χρηματικής αμοιβής.

Σημειώνεται ότι, βάσει Απόφασης του Α’ Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης, επιβλήθηκαν στον δράστη περιοριστικοί όροι, σύμφωνα με τους οποίους δεν του επιτρέπεται να διαμένει στην οικία της παθούσας και να την προσεγγίζει, σε απόσταση μικρότερη των πέντε μέτρων.

Έπειτα από άμεσες αναζητήσεις, ο 42χρονος εντοπίστηκε από αστυνομικούς των Ομάδων Πρόληψης και Καταστολής Εγκληματικότητας (Ο.Π.Κ.Ε) στα ΚΤΕΛ Μακεδονία και συνελήφθη, ενώ επιπλέον στην κατοχή του βρέθηκε και κατασχέθηκε μία αυτοσχέδια νάιλον συσκευασία που περιείχε μικροποσότητα ηρωίνης.

Ο συλληφθείς, με τη δικογραφία, που σχηματίστηκε σε βάρος του, θα οδηγηθεί στον αρμόδιο Εισαγγελέα.

ΠΗΓΗ: ΓΑΔΘ

Κυρ. Μητσοτάκης: Μαχόμαστε τον ακροδεξιό φασισμό στην πράξη, όχι στα λόγια – Ψήφος ευθύνης και προόδου στις ευρωεκλογές

0

Την τελευταία του εβδομαδιαία επισκόπηση πριν το Πάσχα, κάνει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τη γνωστή ανάρτησή του στο FB, στην οποία αναφέρεται στον αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδα Ε65, στο πρόγραμμα πολιτικής προστασίας ΑΙΓΙΣ και στην προετοιμασία για την πρόληψη και αντιμετώπιση πυρκαγιών. Ακόμη στο πρόγραμμα πρόληψης για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρα. Αλλάζοντας θέμα περνά στην «κάρτα του αγρότη», στη συνέχεια σε θέματα από το χώρο της εκπαίδευσης αλλά και στην οικονομία και τα εισοδήματα, την έναρξη λειτουργίας του συστήματος ανέπαφων πληρωμών στις αστικές συγκοινωνίες με τραπεζική κάρτα και την κατάθεση τροπολογίας για την έκτακτη χρηματοδότηση του ΟΣΕ προς ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. «Αντίστροφα μετράμε πλέον για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου», επισημαίνει ο πρωθυπουργός ολοκληρώνοντας την επισκόπησή του. «Η ψήφος των ευρωεκλογών δεν μπορεί να είναι ψήφος αψήφιστη και επιπόλαιη αλλά ψήφος ευθύνης, πραγματικής προόδου και δημοκρατικής εγρήγορσης. Η αποχή δεν είναι απάντηση. Όποιο κόμμα και αν στηρίζετε, στηρίζετε τελικά την ίδια τη Δημοκρατία με τη συμμετοχή σας που από φέτος γίνεται πιο εύκολη με την επιστολική ψήφο», υπογραμμίζει και κλείνει με ευχές για τις ημέρες του Πάσχα.

Αναλυτικά, στην εβδομαδιαία επισκόπησή του ο πρωθυπουργός αναφέρει:

«Καλημέρα σας. Κυριακή των Βαΐων σήμερα, μια από τις κορυφαίες Κυριακές της Ορθοδοξίας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως έχει μειωθεί ο αριθμός των δράσεων για τις οποίες έχω να σας πω σε αυτήν την ανασκόπηση της εβδομάδας!

Και θα ξεκινήσω με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα- Καλαμπάκα-Εγνατία Οδός, την ευρωπαϊκού επιπέδου οδική αρτηρία συνολικού μήκους 181 χιλιομέτρων στην «καρδιά» του ηπειρωτικού κορμού της χώρας που ολοκληρώνεται σιγά-σιγά.

Την εβδομάδα που μας πέρασε παραδόθηκε άλλο ένα σημαντικό και δύσκολο τμήμα του, αυτό της Ξυνιάδας μετά τη Λαμία με αποτέλεσμα η διαδρομή έως την Καλαμπάκα να γίνεται απρόσκοπτα σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, και το ταξίδι από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα να διαρκεί 2 ώρες και 35 λεπτά και έως την Καρδίτσα 3 ώρες. Μέσα στην επόμενη διετία θα παραδοθεί και το υπόλοιπο κομμάτι από τον βόρειο άξονα που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία Οδό, και όταν γίνει αυτό πλέον η διαδρομή από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά. Το όφελος θα είναι μεγάλο, για τις τοπικές κοινωνίες και όχι μόνο, αφού κάθε φορά που παραδίδεται ένας καινούργιος αυτοκινητόδρομος έχουμε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και οικονομικότερες μετακινήσεις. Και αυτό το έργο γίνεται με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, με πόρους που διαπραγματευτήκαμε και κερδίσαμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μια υπενθύμιση για όσους θεωρούν τις ευρωεκλογές μια αδιάφορη κάλπη.

Με επαναδιαπραγμάτευση του Ταμείου Ανάκαμψης πετύχαμε να διοχετεύσουμε πόρους και στην αποκατάσταση της Θεσσαλίας. Η ανάταξη της περιοχής αποτελεί εθνικό στοίχημα και απόλυτη προτεραιότητα μετά την τεράστια καταστροφή που υπέστη από τον «Daniel» και τον «Elias». Θα διατεθούν πάνω από 3 δισ. ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών. Τα μισά -1,4 δισ.- αφορούν τις οδικές και τις σιδηροδρομικές υποδομές και τα πληγέντα σχολεία. Τα 600 εκατομμύρια προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα υπόλοιπα είναι πόροι του ΕΣΠΑ αλλά και του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Και ένα μικρό αλλά συμβολικό έργο στη Μαγνησία, που δείχνει τη σταδιακή επιστροφή και αυτής της περιοχής στην κανονικότητα. Ολοκληρώθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία η Γέφυρα των Καλών Νερών που είχε υποστεί ζημιές από τον Daniel και στη θέση της είχε τοποθετηθεί προσωρινά μια στρατιωτική γέφυρα για να μην διακοπεί η διέλευση των οχημάτων.

Τώρα, θα περάσω στο θέμα της κλιματικής κρίσης. Ξέρουμε ότι έχουμε πλέον να αντιμετωπίσουμε μία άλλη πραγματικότητα. Μία πραγματικότητα που απαιτεί περισσότερο από ποτέ να επενδύσουμε στην πρόληψη. Και σε αυτήν απαντά το «ΑΙΓΙΣ», το μεγαλύτερο πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας που υλοποιείται στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 2,1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο περιλαμβάνει ενίσχυση υποδομών, τεχνικού εξοπλισμού και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και καινοτομίας. Στην πλήρη ανάπτυξή του θα διοχετεύει στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων όλες τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε σε δύσκολες συνθήκες να λαμβάνουμε τις πιο σωστές επιχειρησιακές αποφάσεις.

Να σας πω λοιπόν ακριβώς σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται το πρόγραμμα: μέχρι στιγμής έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί προϋπολογισμού 1,5 δισ ευρώ, μέχρι το τέλος Μαΐου θα προκηρυχθούν έργα άλλων 320 εκατ. ευρώ και πριν τον Αύγουστο το ΑΙΓΙΣ θα έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του. Οι παραλαβές των έργων θα αρχίσουν το 2025 και αφορούν, μεταξύ άλλων: 7 νέου τύπου Canadair, 10 ελικόπτερα μεσαίου τύπου, 25 αμφίβια μονοκινητήρια, 300 οχήματα επιτήρησης αγροδασικών περιοχών, 981 πυροσβεστικά οχήματα, 776 ειδικά μέσα περιπολίας, 27 πλωτά μέσα, 13 κινητά κέντρα διοίκησης για κάθε περιφέρεια της χώρας. Και πολλά ακόμη.

Μαζί με την πορεία του «ΑΙΓΙΣ» παρουσιάστηκε την περασμένη Τετάρτη και τι έχουμε κάνει για να προετοιμαστούμε για το φετινό καλοκαίρι. Έχουμε διασφαλίσει περισσότερους πυροσβέστες, δασοκομάντος, αεροπλάνα και ελικόπτερα, οχήματα, συστήματα πυρανίχνευσης, drones επιτήρησης, ασθενοφόρα και νοσοκομεία εκστρατείας. Και φέτος εφαρμόσαμε το σχέδιο «anti-nero» για καθαρισμούς δασών και αντιπυρικές ζώνες ιδίως κοντά σε κρίσιμες υποδομές. Δεν λέμε μεγάλες κουβέντες. Ξέρουμε πως ο φετινός, ασυνήθιστα θερμός και σχετικά άνυδρος χειμώνας, προοιωνίζεται μια δύσκολη αντιπυρική περίοδο, και ήδη, αν και Απρίλιος, οι πυροσβέστες μας δίνουν καθημερινά μάχη με τουλάχιστον 70 πυρκαγιές την ημέρα.

Η Πολιτική Προστασία και η πρόληψη έχουν να κάνουν και με την αντιμετώπιση σοβαρών συμβάντων μετά από έναν μεγάλο σεισμό. Υλοποιώντας όσα είχαμε πει στη Βουλή τον Νοέμβριο 2023, την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη η άσκηση «ΜΙΝΩΑΣ 2024», η μεγαλύτερη από ποτέ άσκηση προσομοίωσης με σενάρια ισχυρών σεισμών και τσουνάμι. Εκκενώθηκαν με το 112 πάνω από 1000 σχολεία, εκατοντάδες δημόσιες υπηρεσίες, οικισμοί, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Στην άσκηση συμμετείχαν χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικοί, υπάλληλοι, εργαζόμενοι, κάτοικοι και επισκέπτες. Στόχος ήταν να εντοπιστούν τυχόν αστοχίες και ελλείψεις έτσι ώστε να βελτιωθεί ο Μηχανισμός ανταπόκρισης σε ανάλογες κρίσιμες καταστάσεις. Η άσκηση αυτή θα αποτελέσει πρότυπο και θα γίνεται ανά διαστήματα και σε άλλες περιφέρειες με ίδια ή διαφορετικά σενάρια Πολιτικής Προστασίας.

Και από την Πολιτική Προστασία περνάω στην Υγεία, για να σας πω για ένα προσωπικό όραμα που είχα εδώ και πολλά χρόνια και που γίνεται σιγά σιγά πράξη. Είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου «Προλαμβάνω» που ξεκίνησε με τις δωρεάν εξετάσεις για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού. Μέχρι σήμερα, τουλάχιστον 300.000 γυναίκες 50 έως 69 ετών έχουν πραγματοποιήσει δωρεάν ψηφιακές μαστογραφίες. Όπως σας είπα όταν πέρασε το νομοσχέδιο από τη Βουλή, τα ηλικιακά όρια διευρύνονται και πια μπορούν να κάνουν χρήση του προγράμματος γυναίκες 45 έως 74 ετών. Τα sms για τις νέες δικαιούχους θα ξεκινήσουν να στέλνονται στις 8 Μαΐου. Και θέλω να σας παρακαλέσω, όσες λάβετε το μήνυμα, να μην αμελήσετε να πάτε για τη δωρεάν εξέταση. Στόχος του Υπουργείου Υγείας είναι έως το τέλος του 2025 να έχουν ωφεληθεί 1,3 εκ. γυναίκες. Είναι μια επιλογή που μπορεί να σώσει ζωές.

Αμέσως μετά ακολουθεί το πρόγραμμα πρόληψης για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας που αφορά 2,5 εκατομμύρια γυναίκες 21-65 ετών και από τον Ιούνιο ξεκινά το πρόγραμμα πρόληψης του καρκίνου του παχέος εντέρου, που αποτελεί τον τρίτο τύπο καρκίνου παγκοσμίως. Οι δωρεάν εξετάσεις για τα καρδιαγγειακά νοσήματα αναμένονται το δεύτερο εξάμηνο του έτους και δικαιούχοι θα είναι όλοι οι πολίτες από 30 έως 70 ετών.

Αλλάζω θέμα, για να σας πω για την «Κάρτα του Αγρότη» που ενεργοποιήθηκε μέσα στη βδομάδα και η οποία θα διατίθεται σε γεωργούς και κτηνοτρόφους δικαιούχους αγροτικών επιδοτήσεων. Μέσω της κάρτας θα μπορούν να κάνουν αγορές από επιχειρήσεις που εμπορεύονται προϊόντα σχετιζόμενα με τις ανάγκες των παραγωγών και να εξοφλούν πάσης φύσεως οφειλές τους πχ σε ΕΛΓΑ, ΟΓΑ, Δημόσιο ή να πληρώνουν δαπάνες έκδοσης και χρήσης εργοσήμου καθώς και το κόστος αίτησης αγροτικών ενισχύσεων.

Με την ευκαιρία να αναφέρω ότι έγιναν και οι τελευταίες πληρωμές 38 εκ. ευρώ από τον ΕΛΓΑ, ενώ αυξήθηκε στα 305 εκ. ευρώ ο προϋπολογισμός των Σχεδίων Βελτίωσης -αυτό σημαίνει ότι καλύπτεται το 75,6% της αιτούμενης δημόσιας δαπάνης. Αύριο Μεγάλη Δευτέρα θα καταβληθούν στους δικαιούχους από τον ΟΠΕΚΕΠΕ 700 εκ. ευρώ, που αφορούν συνδεδεμένες ενισχύσεις, Οικολογικά Σχήματα και παλιές υποχρεώσεις βασικής από το 2014 και μετά. Έτσι υλοποιούμε τις δεσμεύσεις μας στις συναντήσεις με τους αγρότες στις αρχές Μαρτίου.

Περνώ στον χώρο της εκπαίδευσης. Με ικανοποίηση πληροφορήθηκα ότι άλλο ένα Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας -αξιοποιώντας το νομοθετικό πλαίσιο που δημιουργήσαμε το 2022- θα προσφέρει δύο αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών για φοιτητές από το εξωτερικό από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά 2024-2025. Το ένα, στην Καστοριά, αφορά τα οικονομικά, το πρώτο στην Ελλάδα, και το άλλο, στη Φλώρινα, τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Και τα δύο πιστοποιήθηκαν με εξαιρετική βαθμολογία από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας είναι ένα από τα πιο δυναμικά και ταχύτατα αναπτυσσόμενα περιφερειακά Πανεπιστήμια που συμβάλλει στο εθνικό εγχείρημα ενίσχυσης της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ελληνικών ΑΕΙ, ενισχύοντας ταυτόχρονα τις τοπικές κοινωνίες.

Τώρα, να σας πω δύο θέματα που αφορούν την οικονομία και τα εισοδήματα. Πρώτον, αυτήν την εβδομάδα οι αγορές έδωσαν και πάλι ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Αυτό φάνηκε και από τη μεγάλη ζήτηση του 30ετούς ομολόγου που υπερκαλύφθηκε κατά 11 φορές και οι προσφορές ξεπέρασαν τα 33 δισ. ευρώ με επιτόκιο ευθέως συγκρίσιμο με τα αντίστοιχα επιτόκια άλλων χωρών της Ευρωζώνης.

Το επόμενο θέμα έχει να κάνει με την κατάργηση της παρακράτησης του 30% για τους συνταξιούχους που εργάζονται. Η κατάργηση της παρακράτησης αυτής ξεκίνησε την 1/1/2024 και «έβγαλε» πολλούς από το ημίφως της αδήλωτης εργασίας. Πριν από τη νομοθέτηση του μέτρου εμφανίζονταν ότι ήταν 36.000 οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι. Τώρα έφτασαν τις 75.000 όσοι έχουν εγγραφεί στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα απασχόλησης που συνεπάγεται επιπλέον εισοδήματα για όσους εργάζονται και μόνο μια παρακράτηση 10% επί του μισθού τους, ένας ειδικός πόρος για τον ΕΦΚΑ. Μάλιστα από αυτήν τη μικρή παρακράτηση εξαιρούνται όσοι έχουν αναπηρία από κοινή ή επαγγελματική νόσο, από εργατικό ή από ατύχημα εκτός εργασίας και οι πολύτεκνοι με τέκνο ανήλικο ή παιδί που σπουδάζει ή είναι ανίκανο για κάθε βιοποριστική εργασία.

Συνεχίζω με την έναρξη λειτουργίας του συστήματος ανέπαφων πληρωμών στις αστικές συγκοινωνίες με τραπεζική κάρτα, smartphone ή smartwatch. Η υπηρεσία ξεκίνησε πιλοτικά από τα λεωφορεία των γραμμών Express του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ, ως τα τέλη του χρόνου. ‘Αλλο ένα βήμα για την προσαρμογή των αστικών συγκοινωνιών στη σύγχρονη εποχή που διευκολύνει το επιβατικό κοινό – κάτοικους και επισκέπτες της πρωτεύουσας, περιορίζει το κόστος μετακινήσεων και θα συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων των συγκοινωνιακών φορέων. Με την ευκαιρία να θυμίσω ότι έως τα μέσα Μαΐου θα δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 250 νέα υπερσύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα κυκλοφορήσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για πιο άνετες και «πράσινες» μετακινήσεις.

Και κάτι εξίσου σημαντικό που έχει να κάνει με την ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Με τροπολογία που καταθέσαμε στη Βουλή προχωράμε σε έκτακτη χρηματοδότηση του ΟΣΕ ύψους 25 εκ. ευρώ για το 2024 και 2025 για τη ριζική ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, όπου εντοπίζονται τα μεγαλύτερα ζητήματα, αλλά και όχι μόνο. Ο ΟΣΕ, θυμίζω, από τον περασμένο Ιούλιο με τη Σύμβαση που υπέγραψε με το Δημόσιο -πρώτη φορά στην ιστορία του Οργανισμού- έχει πλέον ετήσια χρηματοδότηση 75 εκ. ευρώ (από 45 εκ. που ήταν) μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο λογοδοσίας και ελέγχου πεπραγμένων και επίτευξης στόχων.

Αντίστροφα μετράμε πλέον για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου μετά την προκήρυξη από τον ‘Αρειο Πάγο των 31 τελικά κομμάτων που θα συμμετάσχουν στην αναμέτρηση, αφήνοντας εκτός τους Σπαρτιάτες με το σκεπτικό ότι ο πραγματικός ηγέτης του κόμματος είναι ο έγκλειστος στις φυλακές, μέλος της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Κασιδιάρης. Και αισθανόμαστε δικαιωμένοι γιατί αυτό επιτεύχθηκε μέσα από τις νομοθετικές ρυθμίσεις τις οποίες εμείς ψηφίσαμε και τα υπομνήματα που καταθέσαμε. Μαχόμαστε τον ακροδεξιό φασισμό στην πράξη, όχι στα λόγια όπως κάνουν δυστυχώς κάποια κόμματα της αντιπολίτευσης.

Η ψήφος των ευρωεκλογών δεν μπορεί να είναι ψήφος αψήφιστη και επιπόλαιη αλλά ψήφος ευθύνης, πραγματικής προόδου και δημοκρατικής εγρήγορσης. Η αποχή δεν είναι απάντηση. Όποιο κόμμα και αν στηρίζετε, στηρίζετε τελικά την ίδια τη Δημοκρατία με τη συμμετοχή σας που από φέτος γίνεται πιο εύκολη με την επιστολική ψήφο. Έως χθες Σάββατο είχαν υποβληθεί 158.000 αιτήσεις εκ των οποίων πάνω από 41.000 προέρχονται από Έλληνες του εξωτερικού -από 122 διαφορετικές χώρες, ξεπερνώντας κατά πολύ τους 17.000 που είχαν συμμετάσχει στις προηγούμενες εθνικές εκλογές. Υπάρχει ακόμη χρόνος μέχρι αύριο Μεγάλη Δευτέρα που λήγει η προθεσμία να μπείτε στην πλατφόρμα epistoliki.ypes.gov.gr και να εγγραφείτε, η διαδικασία είναι πολύ απλή. Θυμίζω ότι με επιστολική ψήφο μπορούν να ψηφίσουν όχι μόνο οι ομογενείς μας στο εξωτερικό αλλά κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας πολίτης, εξοικονομώντας και χρόνο αλλά και χρήματα. Μεγάλη διευκόλυνση ιδιαιτέρα για τους ηλικιωμένους συμπολίτες μας, τα άτομα με αναπηρία, τα νέα παιδιά που θα δουλεύουν μακριά από τον τόπο τους, φοιτητές και μαθητές.

Κάπου εδώ κλείνω και τη σημερινή επισκόπηση, την τελευταία πριν τις άγιες μέρες του Πάσχα. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο που αφιερώνετε να διαβάσετε και αυτόν τον απολογισμό και σας εύχομαι ημέρες αγάπης, κατάνυξης αλλά και ανταμώματος με όσους αγαπάτε. Να χαρείτε αυτή τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας που συμπίπτει με την αναγέννηση της φύσης. Θα είμαστε πάλι μαζί για τη γνωστή επισκόπηση μετά το Πάσχα».

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

Πριν από λίγες μέρες, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων νομού Κιλκίς προχώρησε σε μια …υπέρβαση. Ανακήρυξε επίτιμο μέλος του έναν τοπογράφο μηχανικό, σε μια τιμητική εκδήλωση με όλη την επισημότητα που επιβάλλει μια αναγόρευση και όλο το τυπικό των βραβεύσεων που συμπυκνώθηκαν σε ένα συμβολικό δώρο: μια μικρή ακουαρέλα με φόντο το ηλιοβασίλεμα στα παλιά σπίτια επί της οδού Μητροπόλεως του Κιλκίς.

«Η Αρχιτεκτονική δεν είναι τίποτε άλλο παρά η επιθυμία μιας εποχής εκφρασμένη στο χώρο», ανέφερε στον πρόλογο της τιμητικής εκδήλωσης ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Γιάννης Φαχουρίδης, επικαλούμενος τον μεγάλο Γερμανό αρχιτέκτονα Mies van de Rohe. Κι αυτό ακριβώς έκανε ο τιμώμενος τοπογράφος μηχανικός (και μελετητής ιστοριογράφος, λαογράφος και συγγραφέας) Θανάσης Βαφειάδης: το πώς η πόλη του Κιλκίς και η αρχιτεκτονική της κατάφεραν να εκφραστούν στον μικρό και παραμεθόριο τόπο, που με σθένος, δίχως πλούτο, μακρά ειρήνη ή φυσικές ομορφιές κρατήθηκε στον χρόνο, δομήθηκε και εδραιώθηκε μέσα από τις στάχτες των μαχών και τη δίψα των προσφύγων για ειρήνη και προκοπή.

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

«Καλά, έχει αρχιτεκτονική του Κιλκίς;» ήταν το ερώτημα που ο κ. Βαφειάδης έμελλε να απαντήσει περισσότερο απ’ όλα τα άλλα στη μελέτη που ξεκίνησε πριν από χρόνια, με σκοπό να καταγράψει τις μαρτυρίες για την ιστορία της πόλης, που αφηγούνται όχι οι άνθρωποι αλλά τα κτήρια, «μιλώντας» με τη δική τους «γλώσσα», η οποία συγκροτείται από μορφές, σχήματα και δομικά υλικά.

«Προφανώς και έχει αλλά όχι αυτή που θα θέλαμε», σχολίασε ο ίδιος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την αρχιτεκτονική της μικρής μακεδονικής πόλης των 23.000 κατοίκων, που όλοι λίγο ή πολύ γνωρίζουν ή έχουν επισκεφθεί λόγω εγγύτητας με τη Θεσσαλονίκη. «Με τα μάτια της ψυχής του και κυρίως αυτά της παιδικής και εφηβικής ηλικίας», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, γυρνώντας πίσω το ρολόι του χρόνου για να αποτυπώσει ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό παρελθόν που ελάχιστοι εκτός νομού Κιλκίς γνωρίζουν ότι υπάρχει.

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

Η ακμή της ωραίας Κιλκίδος

Ο Θανάσης Βαφειάδης, όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Κιλκίς. Σπούδασε στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης αλλά προτίμησε να επιστρέψει στην πατρώα πόλη για να εργαστεί ως τοπογράφος μηχανικός, και παράλληλα «να σώσει οτιδήποτε αν σώζεται» από την ιστορική της μνήμη.

Το ταξίδι στον χρόνο και τον χώρο της παλιάς πόλης του Κιλκίς έχει αφετηρία το επιβλητικό διοικητήριο του 1896 το οθωμανικό χαμάμ του Σεΐχ Σεΐτ Εφέντη. Το Πολυάνειο Ωδείο. Τις δίδυμες καπναποθήκες Άγκο Ποπώφ, που εξακολουθούν να αντιστέκονται στη φθοροποιό δύναμη του χρόνου και μαρτυρούν την ακμή της παλιάς πόλης, της ωραίας «Κιλκίδος με τας μεγαλοπρεπείς οικοδομάς που εις ουδέν άλλον μέρος της Μακεδονίας εύρομεν», όπως σημείωνε το 1913 ανταποκριτής εφημερίδας από την Πάτρα.

Όπως επισήμανε ο κ. Βαφειάδης στην ομιλία του, που έγινε με αφορμή και την έκθεση «Η Αρχιτεκτονική του Κιλκίς», την οποία και επιμελήθηκε, οι λιθόκτιστες και πλινθόκτιστες κατοικίες της παλιάς πόλης καταστράφηκαν από την πυρκαγιά που ξέσπασε κατά τη διάρκεια της Μάχης Κιλκίς-Λαχανά, το 1913. Μόνο κάποιες λίγες σώθηκαν, όπως η οικία Σεβαστόπουλου στο «Φραγκομαχαλά» ή το σπίτι του Χότζα στον «Τουρκομαχαλά».

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων

Η έλευση των πρώτων προσφύγων δημιούργησε το πρόβλημα της στεγαστικής τους αποκατάστασης σε μια πόλη που στο μεγαλύτερο μέρος είχε μετατραπεί σε σωρούς ερειπίων. Από την Επιτροπή αποκατάστασης Προσφύγων και την Πρόνοια υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκαν συνολικά 315 προσφυγικές κατοικίες.

Ο Δημήτριος Ευθυμιάδης, ο πλέον γνωστός πολιτικός μηχανικός του Κιλκίς, σε σειρά άρθρων του στην εφημερίδα ΦΩΣ το 1925 κατήγγειλε το βασίλειο της κακοτεχνίας και της ρεμούλας στις πλάτες του προσφυγικού κόσμου. Έγραφε χαρακτηριστικά: «Εις το πρώτον φύσημα του αέρος τα τούβλα πίπτουν εντός των δωματίων και αι οικογένειαι είναι υποχρεωμέναι ως εκ τούτου να αποφεύγουν την διανυκτέρευσιν πλησίον των τοίχων».

Για το σύνολο των προσφύγων, η απόκτηση κατοικίας ήταν η κύρια επιδίωξη. Η ιδιόκτητη κατοικία τους παρείχε το αίσθημα της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας που τους είχε λείψει στα χρόνια του ξεριζωμού. Άλλωστε, η κατοικία ήταν αυτή που συνέδεε στέρεα τους πρόσφυγες με τη νέα τους πατρίδα.

Για τους αστούς, η «ακριβή» κατοικία ήταν δείγμα κοινωνικής καταξίωσης. Όσοι απ’ αυτούς είχαν μεταφέρει σημαντικά τμήματα των περιουσιών τους, διοχέτευσαν τα κεφάλαια τους στην κατασκευή κατοικίας, μεταφέροντας μια γενναία δόση κοσμοπολιτισμού που επικρατούσε στις «χαμένες πατρίδες».

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

Η παγκόσμια πρωτοτυπία της αντιπαροχής

Εκτός από τους Έλληνες αρχιτέκτονες και ξένοι άφησαν το αποτύπωμά τους στην πόλη και στα χωριά του Κιλκίς την περίοδο του Μεσοπολέμου. Με σχέδια Γερμανού αρχιτέκτονα κατασκευάστηκε η καπναποθήκη της Αυστροελληνικής το 1932 και με το όνομά του, η καπναποθήκη του Βιξ ήταν γνωστή στους Κιλκισιώτες. Το επιβλητικό νεοκλασικό κονάκι του γαιοκτήμονα Σουλτογιάννη στο Μιχαλίτσι χτίστηκε το 1918 με σχέδια που εκπόνησε Ρώσος αρχιτέκτονας που ήρθε ειδικά γι’ αυτόν το σκοπό από την Αυστρία.

Ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος και η εμφύλια διαμάχη που ακολούθησε είχαν ως συνέπεια την οικοδομική απραξία, η οποία διήρκεσε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Το πρόβλημα ανέλαβε να λύσει η ιδιωτική πρωτοβουλία, με παγκόσμια πρωτοτυπία το σύστημα της «αντιπαροχής» και η κατασκευή πολυώροφων κτιρίων από σιδηροπαγές σκυρόδεμα ή μπετόν αρμέ, όπως λεγόταν από τους περισσότερους.

Σχεδόν μισό αιώνα μετά την Αθήνα, κτίστηκε στο Κιλκίς η πρώτη πολυώροφη οικοδομή στη γωνία Σπάρτης και Αγίου Γεωργίου, από τον πολιτικό μηχανικό Δημήτριο Γιαννιτσόπουλο, με βάση την από 15-5-1964 οικοδομική άδεια της πολεοδομίας.

Τα διαμερίσματα των πολυκατοικιών, που άρχισαν να ανεγείρονται αρχικά στο κέντρο της πόλης, διαφημίζονταν σαν μικρά παλατάκια, «λουξ με όλα τα κομφόρ».

Χαρακτηριστικό το χρώμα των προσόψεων, που σύμφωνα με τις αντιλήψεις της εποχής έπρεπε να είναι διακριτικό και έτσι κυριαρχούσαν το γκρι και το άσπρο. Υπήρχαν βέβαια και οι εξαιρέσεις, όπως συνέβη με την οικοδομή στη διασταύρωση Χαλκέων και Λέκκα (οικοδομική άδεια 17/7-5-1958), στην οποία ο πολιτικός μηχανικός Γιαννιτσόπουλος είχε επιλέξει να βάψει κάθε μπαλκόνι με διαφορετικό χρώμα, κάνοντας τους Κιλκισιώτες να σχολιάζουν: «επαλαλώθεν ο γαμπρός του Τσουκαλά».

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

Έχει αρχιτεκτονική το Κιλκίς;

«Προφανώς και έχει (σ.σ. αρχιτεκτονική), αλλά όχι αυτή που θα θέλαμε. Δυστυχώς, όσο κι αν ψάξουμε στο οικιστικό απόθεμα της πόλης, ελάχιστα δείγματα αξιόλογων κτηρίων ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και αισθητικής αξίας θα βρούμε. Και τα περισσότερα εγκαταλειμμένα να ρημάζουν, λες κι έχουμε πολλά και μας περισσεύουν», τόνισε.

«Αγαπάμε αυτήν την πόλη περισσότερο από όλους τους άλλους λόγους γιατί είναι κομμάτι των παιδικών μας χρόνων. Κι αν την κοιτάξουμε μέσα από τα μάτια της ψυχής μας, όπως κάναμε όταν ήμασταν παιδιά, ίσως και να τη δούμε ομορφότερη και ίσως και να καταφέρουμε κάποτε να την κάνουμε όπως την ονειρευόμαστε» κατέληξε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Βαφειάδης.

Μελέτη του Θ. Βαφειάδη αποκαλύπτει το σπουδαίο αρχιτεκτονικό παρελθόν του Κιλκίς

*Τις φωτογραφίες παραχώρησε στον ΑΠΕ-ΜΠΕ o κ. Βαφειάδης

Ένας νεκρός και ένας τραυματίας σε επεισόδιο με πυροβολισμούς έξω από κέντρο διασκέδασης στο Μαρούσι

0

Ένας νεαρός άντρας έχασε την ζωή του και ακόμα ένας τραυματίστηκε σε επεισόδιο με πυροβολισμούς που σημειώθηκε τα ξημερώματα έξω από νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, που βρίσκεται στη λεωφόρο Κηφισίας στο ύψος του Αμαρουσίου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΑΣ, στις 03:40 ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ παρέλαβε ένα άνδρα εν ζωή, που έφερε τραύμα στο λαιμό, και τον μετέφερε στο νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός, όπου μετά από λίγη ώρα κατέληξε.

Παράλληλα μεταφέρθηκε και νοσηλεύεται στο νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός και ένας 23χρονος άνδρας με τραύμα στην κοιλιακή χώρα από πυροβολισμό.

Οι αστυνομικές δυνάμεις που έσπευσαν στο σημείο εντόπισαν ένα όπλο μέσα σε μια γλάστρα καθώς και ένα κάλυκα των 9 χιλιοστών.

Την προανάκριση της υπόθεσης έχει αναλάβει η Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής./πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ

Δείτε το ρεπορτάζ του MEGA

Πενέλοπε Κρουζ, το πανέμορφο κορίτσι από τη Μαδρίτη που κατέκτησε το Χόλιγουντ και την καρδιά μας

0

Τη γνωρίσαμε κοριτσόπουλο, φέρνοντας έναν διαφορετικό φρέσκο αέρα με τη μεσογειακή ομορφάδα της, τον πύρινο ερωτισμό της, το ξεχωριστό ταλέντο της.

Η Πενέλοπε Κρουζ, η κορυφαία ηθοποιός της Ισπανίας, που έχει εδώ και χρόνια μπει με το σπαθί της ανάμεσα στα μεγαλύτερα ονόματα του παγκόσμιου κινηματογραφικού στερεώματος, συνεχίζει να είναι περιζήτητη, να αποτελεί εγγύηση για κάθε σκηνοθέτη και κάθε παραγωγή. Μία σταρ, που καταφέρνει με μοναδική χάρη να μπαινοβγαίνει στο εμπορικό σινεμά, να κάνει καλλιτεχνικές και κοινωνικές ταινίες αφύπνισης, να μάχεται για τα δίκαια των αδυνάτων, να διατηρεί ένα αξιοπρόσεκτο δημόσιο προφίλ, ενώ ταυτόχρονα παραμένει κι ένα εμβληματικό πρόσωπο των μεγάλων εταιρειών καλλυντικών.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, που το Χόλιγουντ την υποδέχθηκε με τιμές, η Κρουζ έχει στο ενεργητικό της τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ κι ένα βραβείο Όσκαρ β γυναικείου ρόλου για το «Βίκυ Κριστίνα Μπαρτσελόνα» του Γούντι Άλεν. Είναι η πρώτη και μοναδική Ισπανίδα που το έχει κερδίσει, ενώ έχει και τέσσερις υποψηφιότητες για τη Χρυσή Σφαίρα. Στην Ευρώπη έχει καταξιωθεί με πολλές βραβεύσεις σε Κάννες, Βενετία, Σεζάρ, Γκόγια, αλλά και στο απαιτητικό κοινό της.

Μια υπέροχη 50άρα

Η Πενέλοπε Κρουζ, δεν είναι πλέον το καυτό κορίτσι, που μας αναστάτωσε από την πρώτη της ταινία, το περίφημο, λόγω κυρίως της παρουσίας της, «Jamon, Jamon», με το οποίο κατέστη ένα από τα πλέον δημοφιλή σύμβολα του σεξ, αλλά μία έμπειρη ηθοποιός, ερμηνευτικά άψογη και πάντα θελκτική. Η μούσα του Αλμοδοβάρ, είναι από σήμερα μία υπέροχη 50άρα και είναι έτοιμη να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην καλλιτεχνική της καριέρα και στη ζωή της, δίπλα στον σύζυγό της, Χαβιέ Μπαρδέμ, επίσης, εμβληματικό Ισπανό σταρ.

Μπαλαρίνα

Η Πενέλοπε Κρουζ Σάντσεζ γεννήθηκε στο Αλκομπέντας στη Μαδρίτη στις 28 Απριλίου του 1974, από την Ενκάρνα, μία κομμώτρια και τον Εδουάρδο, έναν μηχανικό αυτοκινήτων από την Εξτρεμαδούρα, ενώ έχει ακόμη ένα μικρότερο αδελφό, τον Εντουάρντο, τραγουδιστή και μια μικρότερη αδελφή, τη Μόνικα, η οποία έχει μπει και αυτή στον χώρο του θεάματος. Η Πενέλοπε αρχικά είχε φιλοδοξία να γίνει χορεύτρια, κάνοντας μαθήματα κλασικού μπαλέτου για εννέα χρόνια. Το μπαλέτο θα τη βοηθήσει στη συνέχεια και στην υποκριτική, παρέχοντάς της την απαραίτητη πειθαρχία και προσήλωση σε αυτό που κάνει.

Δέσιμο

Η Πενέλοπε, θα πάρει στροφή προς τον κινηματογράφο όταν είδε το 1990 την ταινία του Πέδρο Αλμοδοβάρ «Δέσε Με» με τον Μπαντέρας και την Βικτόρια Αμπρίλ. Ήταν τέτοιος ο ενθουσιασμός της που άρχισε να πηγαίνει καθημερινά σε δοκιμαστικά και να τρώει απορρίψεις. Τελικά, θα καταφέρει να μπει στον χώρο έπειτα από μία ακρόαση σε ένα πρακτορείο ταλέντων, έχοντας να συναγωνιστεί περισσότερα από 300 κορίτσια.

«Jamon, Jamon»

Το 1992 θα κάνει το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στη δραματική κομεντί «Jamon, Jamon» του Μπίγκας Λούνα, υποδυόμενη την Σίλβια, μια νεαρή ανεξάρτητη κοπέλα που πρέπει να αντιμετωπίσει τη μητέρα του συντρόφου της. Το κορίτσι με τα ολόμαυρα μαλλιά, τα μεγάλα μαύρα μάτια, με το καθαρό και αγέρωχο βλέμμα της, το υπέροχο σαν ολόφρεσκη φράουλα στόμα, αλλά και τις υπέροχες αναλογίες του σώματός της, που φανέρωσε παίζοντας γυμνή σε ορισμένες σκηνές, θα την κάνουν ένα «τεράστιο σύμβολο του σεξ», σύμφωνα και με το περιοδικό People. Αμέσως μετά, θα συμμετάσχει στο καστ της πολυβραβευμένης ταινίας «Belle Époque» του Φερνάντο Τρουέμπα και θα παίξει μέχρι το 1996 σε ακόμη δέκα ισπανικές και ιταλικές ταινίες, ενώ είχε ήδη ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη, για να σπουδάσει μπαλέτο και αγγλικά.

«Καυτή Σάρκα»

Το 1997, πάντα σε ρόλους, όπου εξάπτει τα ερωτικά πάθη, η Κρουζ θα παίξει στην ισπανική κωμωδία «Ο Έρωτας Βλάπτει Σοβαρά την Υγεία», ενώ την ίδια χρονιά θα συναντήσει τον Πέδρο Αλμοδοβάρ, με τον οποίο θα αναπτύξει μία στενή καλλιτεχνική συνεργασία αλλά και μια σχέση ζωής. Η πρώτη τους ταινία, από τις έξι μέχρι στιγμής, ήταν η κομεντί «Καυτή Σάρκα». Το 1999 θα ξανασυνεργαστεί με τον Αλμοδοβάρ στην υπέροχη σατιρική κομεντί «Όλα για τη Μητέρα μου», υποδυόμενη μια έγκυο καλόγρια που πάσχει από AIDS. Η ταινία, που απογειώνει τόσο την καριέρα του Ισπανού σκηνοθέτη όσο και της Κρουζ, θα λάβει εξαιρετικές κριτικές και θα γίνει παγκόσμια εισπρακτική επιτυχία.

Κρουζ… Τομ

Έπειτα από δυο τρεις αδιάφορες ταινίες, η Κρουζ θα πρωταγωνιστήσει στο πετυχημένο ψυχολογικό θρίλερ «Vanilla Sky» του Κάμερον Κρόου. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων θα έρθει κοντά με τον συμπρωταγωνιστή της Τομ Κρουζ, με τον οποίο θα έχουν σχέση για τρία χρόνια. Το 2001 θα παίξει δίπλα στον Νίκολας Κέιτζ στο αντιπολεμικό μελόδραμα «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι», που γυρίστηκε στην Κεφαλλονιά.

Το 2005 θα έρθει η ώρα για μια εξωτική ρομαντική περιπέτεια, τη «Σαχάρα», όπου θα ερωτευθεί τον συμπρωταγωνιστή της Μάθιου Μακόναχι. Τον επόμενο χρόνο θα παίξει μαζί με τη Σάλμα Χάγιεκ στο κωμικό γουέστερν «Λησταρχίνες», ενώ την ίδια χρονιά θα πρωταγωνιστήσει στην ταινία του Αλμοδοβάρ «Γύρνα Πίσω», όπου θα διαπρέψει και θα κερδίσει το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ έλαβε και υποψηφιότητες για το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου και Χρυσής Σφαίρας.

Όσκαρ

Η συνεργασία της με τον Γούντι Άλεν στην κομεντί «Vicky Cristina Barcelona», θα της χαρίσει και το Όσκαρ Β’ γυναικείου Ρόλου το 2008 – η πρώτη Ισπανίδα ηθοποιός που κατακτά το χρυσό αγαλματίδιο. Το 2009 θα πρωταγωνιστήσει σε μία ακόμη ταινία του Αλμοδοβάρ, τις «Ραγισμένες Καρδιές», ενώ θα ακολουθήσει μία αποτυχία αυτή του μιούζικαλ «Εννέα», παρότι ήταν καλή (και πάλι υποψήφια για Όσκαρ Β γυναικείου ρόλου) και δίπλα στον ανυπέρβλητο Ντάνιελ Ντέι Λιούις.

Γούντι Άλεν

Το 2010 θα πρωταγωνιστήσει στην τέταρτη ταινία του εμπορικότατου φραντσάιζ «Οι Πειρατές της Καραϊβικής», δίπλα στον Τζόνι Ντεπ, τον οποίο ξανασυναντά έπειτα από δέκα χρόνια και το ενδιαφέρον «Blow». Το 2012 θα παίξει στη σπονδυλωτή ρομαντική κωμωδία του Γούντι Άλεν «Στη Ρώμη με Αγάπη», ενώ τον επόμενο χρόνο θα συμμετάσχει στο καστ της ταινίας του Αλμοδοβάρ «Δεν Κρατιέμαι». Το 2017 θα παίξει σε δυο ταινίες, στη δραματική περιπέτεια «Εσκομπάρ» και στην ταινία μυστηρίου «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», το ενδιαφέρον ριμέικ του Κένεθ Μπράνα, το οποίο διαθέτει ένα σπουδαίο καστ.

Ταιριαστός Μπαρδέμ

Το 2018 θα πρωταγωνιστήσει στο εξαιρετικό φιλμ του Ιρανού μεγάλου σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί, έχοντας δίπλα της τον ήδη από το 2008 σύζυγό της – και απολύτως ταιριαστό της – Χαβιέ Μπαρδέμ, με τον οποίο έχουν αποκτήσει και έναν γιο. Αμέσως μετά θα γυρίσει με τον Αλμοδοβάρ ακόμη δυο δράματα, το ενδιαφέρον «Πόνος και Δόξα», έχοντας δίπλα της τον Μπαντέρας και το σπαρακτικό «Παράλληλες Μητέρες».

Πέρσι πρωταγωνίστησε στο έξοχο κοινωνικό δράμα αφύπνισης, για την οικονομική κρίση στην Ισπανία και την αρπαγή των σπιτιών από τις τράπεζες, «Στα Άκρα», υποδυόμενη έξοχα μία φτωχή και πεισματάρα εργάτρια. Τέλος, πριν από λίγους μήνες την είδαμε στο βιογραφικό δράμα του Μάικλ Μαν «Ferrari», παραδίδοντας μία θαυμάσια ερμηνεία.

Πρότυπο

Η Πενέλοπε Κρουζ παραμένει πολυάσχολη – ήδη ετοιμάζει μια ταινία με τον Γούντι Άλεν – αλλά ποτέ δεν ξεχνά τους απλούς ανθρώπους, τους λαούς που δοκιμάζονται. Δεν έχει χάσει τη μαχητικότητά της, δουλεύοντας εθελοντικά στο Νεπάλ, την Ουγκάντα και την Ινδία, ενώ η Κρουζ συχνά πυκνά δίνει αρκετά χρήματα σε φιλανθρωπίες και συνεχίζει να ενδιαφέρεται για τις αγωνίες των απλών ανθρώπων. Το πανέμορφο κοριτσόπουλο, που κατέκτησε το Χόλιγουντ, αλλά δεν ξέχασε ποτέ τις ρίζες της, μας έχει πείσει πλέον ότι μπορεί να είναι ένα πραγματικό πρότυπο καλλιτέχνιδας.

Επιχείρηση κατάσβεσης φωτιάς σε κέντρο διασκέδασης κοντά στο λιμάνι Θεσσαλονίκης

Φωτιά ξέσπασε νωρίς το πρωί σε κέντρο διασκέδασης, στην οδό Κουντουριώτου, στην περιοχή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Η πυροσβεστική ειδοποιήθηκε από άτομα σε κοντινό ξενοδοχείο που είδαν τους καπνούς, και δυνάμεις της έσπευσαν στο σημείο, ενώ ενισχύθηκαν στη συνέχεια. Η επιχείρηση κατάσβεσης λίγο μετά τις 9 το πρωί βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη.

Η τροχαία προχώρησε στον αποκλεισμό του δρόμου από το ύψος του λιμανιού.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ ΜΠΕ, την ώρα που ξέσπασε η πυρκαγιά το κατάστημα δε λειτουργούσε.

Δείτε βίντεο του statusfm από το σημείο:

photia thessalonikh

Κατατέθηκε η τροπολογία που παρέχει δυνατότητα χειρουργικών πράξεων σε δημόσια νοσοκομεία από ιδιώτες ιατρούς

0

Κατατέθηκε χθες το βράδυ η τροπολογία που παρέχει τη δυνατότητα σε ιδιώτες γιατρούς να διενεργούν χειρουργικές πράξεις σε δημόσια νοσοκομεία. Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας για την αναμόρφωση του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους», το οποίο εισάγεται προς συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής , μεθαύριο, Μεγάλη Δευτέρα.

Με τις διατάξεις της τροπολογίας παρέχεται η δυνατότητα σε ιδιώτες ιατρούς όλων των ειδικοτήτων να ασκούν έργο στο ΕΣΥ, συμμετέχοντας στη λειτουργία εξωτερικών ιατρείων, στη διενέργεια διαγνωστικών, θεραπευτικών και επεμβατικών πράξεων, πέραν του τακτικού ωραρίου, και να διενεργούν χειρουργικές επεμβάσεις ή άλλες επεμβατικές πράξεις που απαιτούν παραμονή στο νοσοκομείο, πέραν της ημερήσιας νοσηλείας, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Οι ιδιώτες ιατροί κατά τη συνεργασία τους με τα νοσοκομεία του ΕΣΥ υποχρεούνται να καλύπτουν τις κάθε είδους δαπάνες του νοσοκομείου, που προκύπτουν από τη συνεργασία τους με αυτό, ιδίως λειτουργικές δαπάνες και δαπάνες αποδοχών και κάθε είδους αποζημιώσεις του πάσης φύσεως προσωπικού.

πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δολοφονία Λυγγερίδη: Και έκτη προφυλάκιση οπαδού – Κατηγορείται ως ένας εκ των ηθικών αυτουργών

0

Άλλη μία προφυλάκιση, την έκτη κατά σειρά, αποφάσισαν Ανακριτής και Εισαγγελέας για την υπόθεση της εγκληματικής οργάνωσης οπαδών, δείχνοντας τον δρόμο για την φυλακή σε δεύτερο θεωρούμενο διευθυντικό στέλεχος της ομάδας, που κατηγορείται και ως ένας εκ των ηθικών αυτουργών της δολοφονίας του αστυνομικού Γιώργου Λυγγερίδη.

Πρόκειται για 33χρονο, ο οποίος φέρεται να αρνείται την κατηγορία πως εμπλέκεται με οποιοδήποτε τρόπο στην δολοφονική επίθεση έξω από το γήπεδο στο Ρέντη και να ισχυρίζεται, προσκομίζοντας και βιντεοληπτικό υλικό, πως την ώρα των επεισοδίων στην περιοχή ο ίδιος ήταν και παρέμεινε στην κερκίδα φωνάζοντας συνθήματα για να «εμψυχώσουμε την αγαπημένη μας ομάδα» όπως αναφέρει σε υπόμνημα που παρέδωσε στον δικαστικό λειτουργό. Στο υπόμνημα αναφέρει μεταξύ άλλων, πως «εμένα η διωκτική αρχή δεν με συγκαταλέγει στους φερόμενους ηθικούς αυτουργούς. Οι αστυνομικές Αρχές μέχρι και τις 26.02.2024 δεν με συγκαταλέγουν ουχί μόνον ως ηθικό αυτουργό ή φυσικό αυτουργό αλλά ούτε και ως άτομο που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση του σχεδίου». Απαντά επίσης και στην αναφορά της δικογραφίας ότι αποθήκευσε υλικά της κερκίδας, λέγοντας πως πράγματι με όχημα που είχε νοικιάσει, διότι το δικό του είχε πρόβλημα, είχε πάει στο «Γεώργιος Καραϊσκάκης» το απόγευμα της 7ης Δεκεμβρίου, πριν τον αγώνα στο Ρέντη, όπου «αφού πήρα τα “πανιά – λάβαρα” τα τοποθέτησα στο αυτοκίνητό μου. Δεν έδωσα καμία “οδηγία” για πρόκληση επεισοδίων».