12.6 C
Serres

Η πριγκίπισσα Κέιτ δημοσίευσε φωτογραφία της Σάρλοτ για τα 9α γενέθλιά της

0

Η πριγκίπισσα της Ουαλίας, που πάσχει από καρκίνο, τήρησε σήμερα την παράδοση, αναρτώντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια φωτογραφία της κόρης της Σάρλοτ, που έγινε εννέα ετών.

«Ευτυχισμένα τα 9α γενέθλιά σου, Σάρλοτ!», έγραφε το μήνυμα που συνόδευε τη φωτογραφία, η οποία δημοσιεύτηκε στον επίσημο λογαριασμό του πρίγκιπα και της πριγκίπισσας της Ουαλίας και αποδίδεται στην Κέιτ.

Η 42χρονη πριγκίπισσα, σύζυγος του πρίγκιπα Ουίλιαμ, συνηθίζει να φωτογραφίζει τα παιδιά της με την ευκαιρία των γενεθλίων τους. Με τον ίδιο τρόπο ανήρτησε μια φωτογραφία του πρίγκιπα Λούις για τα έκτα γενέθλιά του την 23η Απριλίου.

Τι συμβολίζουν τα λουλούδια του Επιταφίου και πώς επιλέγονται

0

Μπορεί το Πάσχα να συμβολίζει την θλίψη και τον πένθος της Μεγάλης Βδομάδας, αλλά έθιμα, όπως αυτό του στολίσματος του Επιταφίου είναι κάτι που περιμένουν πολλές γυναίκες κάθε ενορίας. Συνήθως τα λουλούδια μαζεύονται από το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης από τους κήπους των σπιτιών, καθώς και αγριολούλουδα από τα χωράφια στα χωριά.

Τι συμβολίζουν τα χρώματα των λουλουδιών;

Στα χρώματα των λουλουδιών που στολίζουν τον επιτάφιο, κρύβονται  συμβολισμοί: το κόκκινο συμβολίζει το αίμα, το μωβ το πένθος και το λευκό την αγνότητα.

Στις πόλεις τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, καθώς το στόλισμα το αναλαμβάνουν ανθοδέτες, οι οποίοι επιστρατεύουν κάθε είδους εξωτικά λουλούδια και πρασινάδες. Γι’ αυτό και ο Επιτάφιος  είναι σαν ένας πίνακας ζωγραφικής με σταυρούς και γράμματα που σχεδιάστηκαν πρώτα σε χαρτί.

Τι συμβολίζουν τα λουλούδια του Επιταφίου και πώς επιλέγονται

Τα λουλούδια των Επιταφίων σε όλη την Ελλάδα

Σε διάφορες τοπικές κοινωνίες της Ελλάδας, ο Επιτάφιος στολίζεται και με διαφορετικά λουλούδια.

Στη Βόρεια Ελλάδα, οι γυναίκες στόλιζαν κυρίως με πασχαλιές και ζουμπούλια. Ιδιαίτερα στην Καστοριά, στόλιζαν με πρίμουλα ή κουλιάστραντο όπως ονομάζουν τοπικά αυτό το είδος.
Στη Θεσσαλία, από μαρτυρίες των γυναικών της ευρύτερης περιοχής της Καρδίτσας, χρησιμοποιούσαν και εξακολουθούν να το κάνουν – στα χωριά κυρίως- πασχαλιά φόρμιο, βιολέτα, χρυσάνθεμο και διάφορα είδη ορχιδέας.

Στη Λάρισα χρησιμοποιούν το  αγιόκλημα στις κολώνες, γιρλάντες με πασχαλιές και μικρά κίτρινα αναρριχώμενα τριαντάφυλλα καθώς και ανεμώνες, φρέζιες, ίρις και καμέλιες.
Στα Ιωάννινα, το κύριο είδος ήταν ο αμάραντος σε διάφορα χρώματα και ανάλογα με το πότε έπεφτε η γιορτή του Πάσχα, ο νάρκισσος. Πασχαλιές έκοβαν για τον Επιτάφιο στο Ζαγόρι, και στο Μέτσοβο οι βλάχοι χρησιμοποιούσαν πρίμουλα.

Στο Αγρίνιο, χρησιμοποιούσαν χιονάκι και πρίμουλα το οποίο μάλιστα στο Καρπενήσι και στο Κρίκελο Ευρυτανίας ονόμαζαν δρακάκι επειδή όπως λένε συμβολίζει τα δάκρυα της Παναγίας.
Στη Κέρκυρα οι γυναίκες θυμούνται λεμονανθούς να πρωταγωνιστούν στον στολισμό και να δίνουν εξαιρετικό άρωμα και «ανατολίτικη» ομορφιά με τι γιρλάντες που έφτιαχναν.

Στην Κεφαλονιά η παράδοση θέλει τις γυναίκες να ξενυχτούν στολίζοντας την ξυλόγλυπτη κατασκευσή με λουλούδια όλων των χρωμάτων και των αρωμάτων. Χρησιμοποιούν ποικιλόμορφα μυρωδάτα αγριολούλουδα αλλά και ήμερα, που μαζεύονται από τα παιδιά από τους ανοιξιάτικους κήπους, τις αυλές και τα τα χωράφια. Κυριαρχούν οι βιολέτες που είναι χαρακτηριστικό λουλούδι στις αυλές των σπιτιών.

Στη Καλαμάτα τη δεκαετία 1950-1960 στόλιζαν μόνο με λευκά άνθη τον επιτάφιο, γιρλάντες με λεμονανθούς, λευκές βιολέτες και κάλλες.

Στη Μυτιλήνη, έφτιαχναν συνθέσεις με λίλιουμ και οριεντάλ κυρίως, καθώς και ζέρμπερα, αλστρομέρια, χρυσάνθεμα, ανθούριο κόκκινο, πάπια – τοπική ονομασία για το φυτό κάλλα, γυψόφυλλη, αμάραντο, αβγιανό- μωβ φυτό που βρίσκεται στο βουνό και μοσχοβολάει (λεβάντα).

Τι συμβολίζουν τα λουλούδια του Επιταφίου και πώς επιλέγονται

Τι συμβολίζουν τα λουλούδια που στολίζεται ο Επιτάφιος

Τα λουλούδια όπως λένε « έχουν μαγική δύναμη, αν είναι κλεμμένα από ξένους κήπους». Αν αφαιρεθούν από τον Επιτάφιο, μετά την λήξη της τελετής, έχουν ακόμα πιο δραστική ενέργεια: σαν φυλαχτά ή σαν φάρμακα ( βρασμένα με λίγο νερό στα κάρβουνα) για τα «άρρωστα παιδιά» αναφέρεται στην πτυχιακή εργασία της σπουδάστριας στο Τμήμα Δασοπονίας & Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος Καρπενησίου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Βασιλικής Καλτσή.

Σύμφωνα με αυτό, τα λουλούδια που έπαιρναν οι πιστοί από τον Επιτάφιο θεωρούνταν ευλογημένα και τα τοποθετούσαν στο εικονοστάσι του σπιτιού. Οι γυναίκες έφτιαχναν με αυτά φυλαχτά για τους ναυτικούς και άλλοι τα χρησιμοποιούσαν σαν γιατρικό για το πονοκέφαλο.

Βέβαια είχαν και άλλη χρήση εάν οι ανάγκες ήταν διαφορετικές.

Στη Σκόπελο οι κοπέλες τα έβαζαν κάτω από το μαξιλάρι τους για να δουν ποιον θα παντρευτούν, ενώ στην Κρήτη τα χρησιμοποιούσαν για το έθιμο της ανανέωσης της ζύμης του ψωμιού. Σύμφωνα με την παράδοση, υπήρχε η αντίληψη ότι το ψωμί χάνει τη δύναμή του και χρειάζεται ανανέωση, άρα η νέα ζύμη έπρεπε να να ευλογηθεί. Έτσι τη Μεγάλη Παρασκευή, όταν ο παπάς διαβάζει το πρώτο Ευαγγέλιο, θεωρείται ότι «καινουργιώνεται το προζύμι». Το έθιμο μπορεί να τηρείται ακόμα σε μερικές περιοχές της Κρήτης.


 

Μεγάλη Παρασκευή: Η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου και ο Επιτάφιος

0

Ο στολισμός και η περιφορά του Επιταφίου, τα τροπάρια και τα εγκώμια που ψάλλονται, τα έθιμα που ακολουθούνται μέχρι σήμερα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και η κατανυκτική ατμόσφαιρα της μέρας πριν την Ανάσταση.

Η Εκκλησία θυμάται τα Άγια Πάθη.

Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου στις εκκλησίες. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και Ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα, πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος, νεκρός. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιος.

Το βράδυ της ίδιας ημέρας ψάλλεται ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου και η υμνολογία είναι σχετική με την ταφή του Κυρίου από τους Ιωσήφ και Νικόδημο και την κάθοδο της ψυχής Του στα σκοτεινά βασίλεια του Άδη. Σχετικά τα τροπάρια: «Ο ευσχήμων Ιωσήφ…», και «Ότε κατήλθες προς τον θάνατον…».

Όταν ο Κύριος απέθανε, το σώμα Του μπήκε στον τάφο, η δε ψυχή του ενωμένη με την Θεότητά του κατήλθε στον Άδη και αφού τον νίκησε απελευθέρωσε τις ψυχές. Και την τρίτη ημέρα ενώθηκε και πάλι η Ψυχή με το Σώμα και το Σώμα Ανέστη εκ Νεκρών. Έτσι νικήθηκε ο Άδης και ο θάνατος.

Κατά τη διάρκεια της ακολουθίας ψάλλονται σε τρεις στάσεις (μέρη) τα λεγόμενα Εγκώμια, μικρά τροπάρια πολύ αγαπητά στο λαό, αγνώστου ποιητή. Τα πιο γνωστά είναι: «Η ζωή εν τάφω…», «Άξιον εστί μεγαλύνειν…», «Αι γενεαί πάσαι…» και «Ω γλυκύ μου Έαρ…».

Μεγάλη Παρασκευή: Τι δεν κάνουμε σύμφωνα με το έθιμο;

0

Πώς τιμάται η Μεγάλη Παρασκευή σε διάφορα μέρη της χώρας- Τα έθιμα που επικράτησαν μέσα στους αιώνες που πέρασαν

Οι παλιότερες έμεναν μέχρι αργά το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης κάνοντας δουλειές του σπιτιού γιατί όπως έλεγαν «Τη Μεγάλη Παρασκευή δεν πρέπει να κάνουμε τίποτα, καμία δουλειά του σπιτιού».

Μάλιστα έβαφαν τα αυγά το απόγευμα της Μεγάλης Πέμπτης και τα έκρυβαν για να μην τα βρει η πένθιμη μέρα. Η νηστεία επίσης γινόταν πιο σκληρή τη Μεγάλη Παρασκευή. Ήταν ημέρα απόλυτης νηστείας, η Εκκλησία θυμίζει την πορεία του Ιησού προς τον Σταυρό και τον θάνατο, την ταφή του και εν τέλει την πλήρη επικράτηση του κακού επί του καλού μέχρι το δεύτερο να θριαμβεύσει με την Ανάσταση.

Σύμφωνα με τις ευαγγελικές περικοπές, ο Ιησούς σταυρώθηκε στις 9 το πρωί. Το μαρτύριό του κράτησε 6 ώρες, ώσπου, στις 3 το μεσημέρι, παρέδωσε το πνεύμα λέγοντας «τετέλεσθαι».

Τα έθιμα της Μ. Παρασκευής είναι πολλά και διαφορετικά σ’ ολόκληρη την χώρα.

Σε πολλές περιοχές της Ελληνικής επαρχίας, οι νοικοκυρές πριν βγει ο επιτάφιος,  σκουπίζουν τους δρόμους και όταν περνούσε η πομπή, έβγαιναν στις πόρτες με ένα κεραμίδι, που είχε πάνω του αναμμένο καρβουνάκι με λιβάνι.

Στη Ναύπακτο, το βράδυ της Μ.Παρασκευής, πλήθος κόσμου, ντόπιοι και επισκέπτες, ακολουθούν την περιφορά του Επιταφίου, σχηματίζοντας πομπές, οι οποίες διέρχονται από το λιμάνι, όπου είναι αναμμένες δάδες ειδικά τοποθετημένες στις τάπες του Κάστρου, γύρω από το λιμάνι. Στο μέσον της εισόδου του λιμανιού οι δάδες σχηματίζουν μεγάλο σταυρό, που φωταγωγεί ολόκληρο το λιμάνι παρουσιάζοντας μία φαντασμαγορική εικόνα. Τη Μεγάλη Παρασκευή σε πολλές περιοχές επίσης κατά την περιφορά του Επιταφίου, σταματούν στις διασταυρώσεις και μνημονεύουν. Επίσης οι πόρτες των σπιτιών τους μένουν ανοιχτές, για να μπει μέσα η Θεία Χάρη.

Οι άνθρωποι πηγαίνουν νωρίτερα και τοποθετούν χώμα στα σημεία που θα σταματήσει ο επιτάφιος. Μόλις τελειώσει η λειτουργία, πηγαίνουν και παίρνουν από εκείνο το χώμα και το σκορπούν στο σπίτι για να χαθούν οι κοριοί. Σε πολλά χωριά, όταν ο Επιτάφιος επιστρέψει στην εκκλησία, τον ξεστολίζει ο καντηλανάφτης, ο οποίος παίρνει τα κεριά και τα φυλάει. Την άλλη μέρα, τα βάζει ο παπάς σε ένα δίσκο με τα σταυρολούλουδα και τα μοιράζει στις γυναίκες.

Τα λουλούδια αυτά, οι γυναίκες τα κρατούν ως φυλαχτό και όταν αρρωστήσει ένα παιδάκι βάζουν στα κάρβουνα λίγο νερό και μερικά σταυρολούλουδα και το λιβανίζουν.Επίσης τη Μεγάλη Παρασκευή πολλοί πίνουν ξύδι. Επίσης, σε πολλά χωριά οι άντρες δεν ασχολούνται με μαστορέματα και ιδιαίτερα με καρφώματα που παραπέμπουν στον τρόπο θανάτου του Χριστού. “Μάστορης-ξεμάστορης καρφί δεν εκάρφωνε”, λέει η λαϊκή παροιμία.

Στη Ζάκυνθο, η ανυκτική ατμόσφαιρα και οι ιδιαιτερότητες του «Ζακυνθινού Πάσχα» με τα ιδιόμορφα «αντέτια» (έθιμα) το κάνουν να είναι ξεχωριστό. Το μεσημέρι της Μ.Παρασκευής, πλήθος πιστών συμμετέχει στην περιφορά του Εσταυρωμένου πουδιασχίζει όλη την πόλη. Στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου των Ξένων, η περιφορά του Επιταφίου, σύμφωνα με παμπάλαιο τοπικό έθιμο, γίνεται τις πρώτες πρωινές ώρες του Μ. Σαββάτου, ενώ με την ανατολή του ηλίου, ο Δεσπότης σηκώνει την Ανάσταση. Με το πρώτο χτύπημα της καμπάνας, ο Δεσπότης αφήνει ελεύθερα άσπρα περιστέρια ενώ από το καμπαναριό πετάνε στο δρόμο πήλινα δοχεία, όπως και όλοι οι κάτοικοι του νησιού από τα παράθυρά τους.

πηγή thebest.gr

ΕΘΙΜΑ στις Σέρρες: Μεγάλη Παρασκευή – “Αδώνια” στο κατώφλι του σπιτιού την ώρα της περιφοράς του Επιταφίου

0

Τη Μεγάλη Παρασκευή, στις Σέρρες, κατά τη διάρκεια της περιφοράς του Επιταφίου, αναβιώνει το έθιμο «Αδώνια».

Σύμφωνα με το τελετουργικό τού εθίμου, κάθε νοικοκυρά βάζει στο κατώφλι του σπιτιού της ένα τραπεζάκι πάνω στο οποίο έχει τοποθετήσει θυμίαμα την εικόνα του Εσταυρωμένου και λουλούδια στο βάζο, τα οποία είναι πασχαλιές.

Δίπλα τοποθετεί ένα πιάτο με κριθάρι ή φακή, έθιμο που παραπέμπει στους «Αδώνιδος Κήπους, ένα έθιμο, το οποίο σύμφωνα με τη λαογραφική μας παράδοση και τη λαογράφο Αλεξάνδρα Παραφεντίδου, συμβολίζει τη νιότη που χάνεται γρήγορα και άδικα, όπως και ο Άδωνις που πέθανε από δάγκωμα κάπρου. Στην αρχαιότητα, την πρώτη ημέρα του εθίμου γινόταν η αναπαράσταση της κηδείας του και τη δεύτερη ημέρα η γιορτή για την ανάστασή του.

Σήμερα, οι νοικοκυρές τοποθετούν τα όσπρια και το κριθάρι για να έχουν ευημερία, πλούσιες σοδειές και γεμάτο οικογενειακό τραπέζι.

φωτο από  Θεανώ Λιόλιου

Γράφει ο Γιώργος Αικατερινίδης-Λαογράφος

Το 1974, στο Α΄ συμπόσιο Λαογραφίας του Βορειοελλαδίτικου χώρου , το οποίο οργάνωσε το ΙΜΧΑ στη Θεσσαλονίκη, ο αοϊδιμος καθηγητής και ακαδημαϊκός Γ.Α. Μέγας, είχε ως θέμα της εισήγησης του ένα λατρευτικό έθιμο της Μεγάλης Παρασκευής στα Σέρρας, που αποτελεί εμφανώς επιβίωμα των «Κήπων του Αδώνιδος», αρχαίου λατρευτικού νομίμου, γνωστού από αγγειογραφίες και γραπτές αναφορές (Θεόκριτος, Πλάτων, Αριστοφάνης κ.α.).

Περιγραφή του εθίμου δίδει ο Μέγας από αναπαράσταση του στην Αθήνα, την οποία έκαμε φιλική του σερραϊκή οικογένεια: « Εκλησίαζε το Πάσχα του 1954, και η κυρία της φιλικής μου οικογενείας επροθυμοποιήθη να παρασκευάση προς χάριν μου το λεγόμενο εις το Σερραϊκόν ιδίωμα «χασίλι» (=πρασινάδα) δεκα πέντε ημέρας προς της Μ. Παρασκευής έσπειρεν εις ένα πιάτο με νερό σπόρους φακής. Οι σπόροι γρήγορα ανεβλάστησαν και το βράδυ της Μεγ. Παρασκευής, την ώρα που περνούσε ο Επιτάφιος της Αγίας Βαρβάρας των Πατησίων, ετοποθέτησεν εις τον εξώστην του σπιτιού της ένα τραπεζάκι και έβαλε επάνω εις αυτό το πιάτο με την καταπράσινην χλόην της φακής. Κοντά εις αυτό ετοποθέτησε την εικόνα του Εσταυρωμένου, μία λαμπάδα αναμμένηνκαι ένα θυμιατήριον. Εφωτογράφισα το πιάτο με το «χασίλι» και εδημοσίευσα την εικόνα εις το βιβλίον μου «Ελληνικαί εορταί και έθιμα της λαϊκής λατρείας» (Αθήναι, α΄εκδ. 1955 σελ 161, πιν Θ 2). Εξ αυτού παρέλαβε την εικόνα και την περιγραφήν ο Eugen Fehrle εις το του: Feste und Volkbranche im Jahreslauf Europaischer Volker”, (Kassel 1955) σ. 123,125»

Ο Μέγας (του οποίου, ειρήσθη εν παρόδω, διετέλεσα ως φοιτητής βοηθός) αναφέρθηκε και σε δική μου καταγραφή του εθίμου με φωτογράφηση του «χασιλιού», που είχα πραγματοποιήσει , ύστερα από επίμονες αναζητήσεις, το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής του 1965 στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη πόλη των Σερρών.

Ας αναφερθεί εν προκειμένω , ότι για το έθιμο αυτό υπάρχει ένα θαυμάσιο « λαογραφικό διήγημα» από την ευπατρίδα Σερραία Άννα Τριαναταφυλλίδού (Το χασήλι του Επιταφίου») στο περιοδικό «Παιδική Ζωή» το 1929, το οποίο αναδημοσιέυθηκε στα «Σερραικά χρονικά», τομ 2 (1957), σελ 158-159:

  Μεγάλη Παρασκευή.  

«…Μεγάλη Παρασκευή. Ω, τι ετοιμασία εις κάθε χριστιανικό σπήτι δια το βράδυ που θα περάση ο Επιτάφιος της ενορίας από την πόρτα του καθενός ή και ολίγον μακρύτερα! Τι ετοιμασία! Αι δροσάτες και φουντωμένες πασχαλιές εις τα σπίτια, που υπάρχουν περιβόλια, περιμένουν τα χέρια που θα τας κόψουν, δια να στολίσουν με αυτάς το τραπέζι της εξωθύρας. Η πυξαριά θα πάη και αυτή να στολίσει εις τα πλουσιόσπιτα την κορνίζα της θύρας, μέσα από την οποίαν θα φαντάζη το ωραίο τραπέζι, και τα φτωχικά σπιτάκια θα βγάλουν αυτά, για να προσκυνήσουν τον Επιτάφιον το μικρό τους τραπεζάκι με το κάτασπρο του όμως τραπεζομάντηλο και την λαμπάδα και το θυμιατό με το μοσχολίβανο και με το απαραίτητον δι όλα τα σπίτια, πλούσια και πτωχά, «χασήλι», απαραίτητον όσον και αι λαμπάδες και το θυμιατό , αφού συμβολίζει την εις τον τάφον προσωρινήν διαμονήν και την εκ νεκρών Ανάστασιν του Κυρίου…»

Παρόμοια με τα εθιζόμενα στας Σέρρας ήταν και τα τελούμενα στην αρχαιότητα σε πολλές πόλεις , ιδιαίτερα στην Αθήνα προς τιμήν του Αδώνιδος, ο οποίος συνδεόταν ερωτικά με την Αφροδίτη , γι’ αυτό όταν θανατώθηκε σε κάποιο κυνήγι αντηζήτησε από την Περσεφόνη να επανέρχεται στη ζωή κάθε χρόνο και να παραμένει έξι μήνες πάνω στη γη. Έντονος βέβαια ο συμβολισμός με τον κατ’ ετός μαρασμό της φύσης και της εν συνεχεία εξανάστασης της.

Οι εορτές , τα Αδώνια, ήταν διήμερες, με την πρώτη ημέρα αφιερωμένη στην κήδευση των ειδωλίων του θεού και τη δεύτερη στην επαναφορά του στη ζωή, η οποία όπως γράφει ο μέγας επανηγυρίζετο μετ’ ενθουσιασμού, ως ακριβώς και σήμερα μετά το πένθος της Μεγάλης Εβδομάδας η Ανάσταση του Κυρίου, φέρει την χαράν και ανακούφισην εις την ψυχήν των ανθρώπων».

Κύρια στοιχεία της πρώτης ημέρας ήταν οι θρήνοι και οι κοπετοί των γυναικών και ακόμα η τοποθέτηση στις αυλές των σπιτιών των λεγόμενων «κήπων», χλόης -όπως το χασίλι- σε κεραμικά και άλλα αγγεία από σπόρους φύλων, τα οποία ταχέως βλαστάνουν αλλά και ταχέως μαραίνονται, που μετά την εκφορά του θεού πετούσαν σε πηγές και ποταμούς, επιζητώντας με τρόπο μαγικό την επαναφορά της βλάστησης.

Το έθιμο ήταν παλαιότερα γνωστό σε αρκετά μέρη του ελλαδικού και γενικότερα του ελληνικού ιστορικού χώρου, φαίνεται όμως ότι τα Σέρρας ήταν η μόνη περιοχή που επιβίωσε μέχρι τους νεώτερους χρόνους, δημιουργώντας την ευθύνη συντήρησης του, όπως επιλογικά στην ανακοίνωση του τονίζει ο Μέγας:

« Η αρχαιότης και ελληνικότης του εθίμου των Σερρών είναι αδιαμφισβήτητος, και αποτελεί τρανήν απόδειξην ότι αρχαιότατον θρησκευτικόν νόμιμον, προσαρμοσθέν προς τελετήν του επιταφίου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, διετηρήθη αμιγές επί τόσους αιώνας επιδρομών και αναστατώσεων εις την περιοχήν της περιμαχήτου Μακεδονίας και της Θράκης. Και έχουν καθήκον όσοι εκ των κατοίκων των Σερρών κατανοούν την σημασίαν, την οποία και από εθνικής απόψεως έχει η Λαογραφία, να φροντίσουν με όλους τους τρόπους δια την διατήρησιν εθίμου ελληνικωτάτου».

πηγή serresparatiritis.gr

Παραδοσιακά και οικογενειακά θα περάσουν το Πάσχα οι Σερραίοι- Video

0

Παραδοσιακά και οικογενειακά θα γιορτάσουν το Χριστιανικό Πάσχα ή «Πασχαλιά», ή ελληνοπρεπώς «Λαμπρή» τη μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδοξίας και με το Σούβλισμα του οβελία  οι Σερραίοι Πολίτες.

Η εορτή του Πάσχα τελείται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου και εορτάζεται η ανάσταση του Ιησού Χριστού. Σημαίνει, το πέρασμα του Χριστού από τον θάνατο στη ζωή και ως «Λαμπρή» που ονομάζεται αλλιώς είναι η ονομασία που προήλθε από τους αναστάσιμους κανόνες της εκκλησίας, οι οποίοι ονομάζουν «Λαμπροφόρο» την ημέρα του Πάσχα.

Οι Σερραίοι Πολίτες μιλώντας στο ΕΠΙΛΟΓΕΣ μίλησαν για τα σχέδιά τους τις μέρες του Πάσχα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ – ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ

Σε λειτουργία το 10201, η 24ωρη τηλεφωνική γραμμή για την προστασία των ανηλίκων

0

Ενεργοποιήθηκε από την Ελληνική Αστυνομία το 10201, η 24ωρη τηλεφωνική γραμμή για την προστασία των ανηλίκων.

Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, «η συγκεκριμένη γραμμή έρχεται να ενισχύσει επιπλέον δράσεις ήπιας αστυνόμευσης και ευαισθητοποίησης για θέματα που αφορούν στην πρόληψη και την αντιμετώπιση περιστατικών ανήλικης παραβατικότητας.

Η προστασία των ανηλίκων, η πρόληψη και η αποτροπή κάθε μορφής βίας και παραβατικότητας εναντίον τους, αποτελεί βασική προτεραιότητα για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία.

Η τηλεφωνική γραμμή είναι η αρχή της ριζικής αλλαγής του τρόπου που μπορεί ένα παιδί, ένας γονιός, αλλά και γενικότερα ένας πολίτης, να καταγγείλει ένα περιστατικό βίας και παραβατικότητας, κάθε μορφής, εναντίον ανηλίκων».

Ειδικότερα:

  • Η νέα τηλεφωνική γραμμή θα λειτουργεί 24 ώρες, 7 ημέρες, σε ολόκληρη τη χώρα.
  • Η αποστολή της είναι η υποδοχή καταγγελιών, η κεντρική διαχείριση των περιστατικών και η παροχή ενημέρωσης και συμβουλών.
  • Η βασική της προσφορά είναι η άμεση και ενιαία ανταπόκριση σε όλα τα περιστατικά βίας και παραβατικότητας ανηλίκων.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την ΕΛΑΣ το επόμενο διάστημα θα ενεργοποιηθεί και μια ειδική εφαρμογή, η οποία έχει ως βασικό στόχο τόσο την ευαισθητοποίηση των ανηλίκων για τη βία και την παραβατικότητα, όσο και την ενθάρρυνσή τους, ώστε να καταγγείλουν περιστατικά και να ζητήσουν βοήθεια, μέσα από μία ευκολόχρηστη φόρμα.

Με αφορμή την ενεργοποίηση της πενταψήφιας τηλεφωνικής γραμμής ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε: «Η προστασία των ανηλίκων αποτελεί μία από τις βασικές μας προτεραιότητες στο υπουργείο και στην Ελληνική Αστυνομία. Όπως είχαμε δεσμευτεί, από σήμερα βρίσκεται στη διάθεση των πολιτών μια νέα τηλεφωνική γραμμή. Το 10201. Είναι μια γραμμή που θα λειτουργεί κάθε μέρα, 24 ώρες, πανελλαδικά. Εξειδικευμένο και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων θα διαχειρίζεται τις καταγγελίες, θα κινητοποιεί άμεσα τις υπηρεσίες ανάλογα με την ανάγκη, αλλά θα παρέχει και συμβουλές σε παιδιά και γονείς.

Καλώ τα παιδιά, τους γονείς, αλλά και όλους τους πολίτες να χρησιμοποιήσουν το 10201. Να επικοινωνούν με την Αστυνομία. Να καταγγέλλουν κάθε περιστατικό βίας και παραβατικότητας με θύμα ανήλικους. Μέλημα μας είναι να προστατεύουμε κάθε παιδί, ώστε κανένα παιδί να μη νιώθει ευάλωτο και μόνο».

πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ

Ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νομού Σερρών κ. Ιωάννης Κούνιος μιλώντας στο ΕΠΙΛΟΓΕΣ αναφέρθηκε στην Τηλεφωνική Γραμμή που αφορά την Προστασία Ανηλίκων

Σέρρες: Κλειστοί οι φούρνοι για 4 μέρες- Video

0

Κλειστοί θα παραμείνουν οι φούρνοι από την Κυριακή του Πάσχα έως και την Τρίτη 7 Μαΐου. Ως εκ τούτου οι καταναλωτές θα πρέπει να προμηθευτούν ψωμί από το Μ. Σάββατο για 4 μέρες. 

Πέρα από ψωμί στους φούρνους μπορούμε να βρούμε διάφορα νηστήσιμα προϊόντα, τσουρέκια γεμιστά αλλά και κλασικά όπως και διάφορα γλυκίσματα 

Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα με υγεία από τον φούρνο Μοσχόπουλο 

Δ. Κουτσούμπας: Η ενίσχυση του ΚΚΕ θα αποτελέσει ένα αισιόδοξο μήνυμα ενδυνάμωσης των αγώνων που θα φτάσει σε όλους τους λαούς της Ευρώπης

0

Ενόψει της επίσκεψης του στη Γερμανία, από τις 9 ως τις 11 Μαΐου, ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, παραχώρησε συνέντευξη στην ιστοσελίδα «Δορυφόρος» με έδρα το Μόναχο, σημειώνοντας ότι «οι ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για τον λαό να “κόψει τη φόρα” στην κυβέρνηση της ΝΔ, να την αποδυναμώσει σημαντικά ώστε να μην μπορεί πια να επικαλείται το περιβόητο “41%” απέναντι στα λαϊκά προβλήματα, ενισχύοντας παράλληλα ακόμη περισσότερο τον μοναδικό πραγματικό αντίπαλο της πολιτικής της, το ΚΚΕ».

Ερωτηθείς, σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών είπε, παραθέτοντας συγκεκριμένα γεγονότα, ότι «η επιχείρηση συγκάλυψης των αιτιών και των υπευθύνων για αυτό το έγκλημα που συγκλόνισε τη χώρα, ξεκίνησε κυριολεκτικά από την πρώτη μέρα και συνεχίζεται μέχρι σήμερα».

Όπως σημείωσε, μεταξύ άλλων, «το πόρισμα του ΚΚΕ (σ.σ στην Εξεταστική Επιτροπή) που καταθέσαμε και στον Άρειο Πάγο, είναι ένα πολύ σημαντικό όπλο για να συνεχίσουμε τον αγώνα μέχρι να “λάμψει” η αλήθεια, να τιμωρηθούν οι ένοχοι και να γίνουν όσα απαιτούνται για να μην ξαναθρηνήσουμε νεκρούς».

«Η συγκλονιστική απεργιακή κινητοποίηση της 28ης Φλεβάρη, όπου συμπληρωνόταν ένας χρόνος, δείχνει ότι η οργή του λαού και της νεολαίας “καίει” ακόμα, και αυτό είναι ελπιδοφόρο. Από την πλευρά μας, δεσμευόμαστε να τηρήσουμε την υπόσχεση που δώσαμε από την πρώτη στιγμή: Δεν θα τους αφήσουμε σε χλωρό κλαρί, το έγκλημά τους δεν θα ξεχαστεί» είπε ο Δ. Κουτσούμπας.

Αναφορικά με το «τι σημαίνουν οι ευρωεκλογές για τους Έλληνες (και όχι μόνο) πολίτες» είπε ότι «στις ευρωεκλογές επιλέγουμε αν θα επικροτήσουμε την πολιτική της ΕΕ, στα βασικά σημεία της οποίας συμφωνούν όλα τα άλλα κόμματα πλην ΚΚΕ, ή θα τους πούμε ένα ηχηρό “ως εδώ”». «Αυτή η πολιτική βρίσκεται πίσω από κάθε έγκλημα σε βάρος των λαών» σημείωσε και τόνισε:

«Η ενίσχυση του ΚΚΕ θα αποτελέσει ένα αισιόδοξο μήνυμα ενδυνάμωσης αυτών των αγώνων που θα φτάσει σε όλους τους λαούς της Ευρώπης».

«Ταυτόχρονα επιλέγουμε αν θα στείλουμε στο Ευρωκοινοβούλιο δοκιμασμένους και έντιμους αγωνιστές, που θα αποτελούν τη “φωνή” του λαού και της νεολαίας, των απόδημων, θα αποκαλύπτουν και θα καταψηφίζουν τις αντιλαϊκές οδηγίες της ΕΕ -και τέτοιοι βρίσκονται μόνο στο ευρωψηφοδέλτιο του ΚΚΕ- ή θα στείλουμε τους υποψηφίους των άλλων κομμάτων που θα στηρίζουν “παρέα” τα ψηφίσματα που θα υπαγορεύουν τα γνωστά “λόμπι”» προσέθεσε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι «ο αριθμός των αιτήσεων για την επιστολική ψήφο από ομογενείς επιβεβαιώνει το ΚΚΕ, που σταθερά τονίζει ότι η αποχή είναι ζήτημα πολιτικό και όχι τεχνικό. Ότι, ιδιαίτερα για τους κατοίκους του εξωτερικού, έχει να κάνει με τους πραγματικούς δεσμούς που διατηρούν με τη χώρα και τα τεκταινόμενα σε αυτή, με το κατά πόσο το εκλογικό αποτέλεσμα πρόκειται να επηρεάσει τη ζωή τους. Γι’ αυτό είχαμε υποστηρίξει την ύπαρξη ορισμένων κριτηρίων ώστε να διευκολύνονται να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους οι απόδημοι, που όντως έχουν τέτοιους δεσμούς. Είχαμε επίσης προτείνει να ανοίξουν πολλά περισσότερα εκλογικά τμήματα για αυτόν τον σκοπό, ώστε να μην απαιτούνται μεγάλα ταξίδια. Η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε να καταργήσει εντελώς τα εκλογικά τμήματα στο εξωτερικό γιατί, λέει, “κοστίζουν πολύ”».

Προσέθεσε ότι η αποχή έχει να κάνει και με τις πολιτικές του ελληνικού κράτους και των κυβερνήσεων που «έδιωξαν τους απόδημους και σήμερα τους αποξενώνουν».

«Οι κίνδυνοι που είχαμε επισημάνει για τη δυνητική -το τονίσαμε αυτό- αλλοίωση του εκλογικού σώματος, λόγω της μη ύπαρξης κριτηρίων στον νόμο, παραμένουν όσο παραμένει το αναχρονιστικό δίκαιο του “αίματος” και όσο υπάρχουν οι διάφοροι μηχανισμοί που μπορούν, όταν για τους δικούς τους λόγους το αποφασίσουν, να κινητοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση για να επηρεάσουν το αποτέλεσμα» σημείωσε και προσέθεσε:

«Από εκεί και πέρα, εμείς καλέσαμε τους Έλληνες του εξωτερικού να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα της επιστολικής ψήφου, αφού, όπως αποφάσισε η κυβέρνηση της ΝΔ, αυτή είναι η μόνη επιλογή τους για να πάρουν μέρος στις ευρωεκλογές. Και τώρα καλούμε όσους έκαναν αίτηση να ψηφίσουν και να δυναμώσουν αποφασιστικά το ΚΚΕ».

Ο Δ. Κουτσούμπας εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι «η ενίσχυση του ΚΚΕ θα συνεχιστεί και στις ευρωεκλογές της 9ης Ιούνη. Οι Έλληνες μετανάστες έχουν επιπλέον λόγους να “κοκκινίσουν” ακόμα περισσότερο το εκλογικό αποτέλεσμα, όπως έκαναν και στις προηγούμενες εκλογές, δίνοντας στο ΚΚΕ 12% στο εξωτερικό και στη Γερμανία συγκεκριμένα 15%».

«Οι Έλληνες που ζουν στη Γερμανία έχουν διπλή πείρα. Γιατί η ζωή εκεί έχει αντίστοιχες δυσκολίες με αυτές της Ελλάδας, γιατί παρόμοια αντιλαϊκά μέτρα προωθούνται με πυρήνα τις αποφάσεις που παίρνονται στην ΕΕ» είπε, προσθέτοντας, μεταξύ άλλων: «οι Έλληνες της Γερμανίας έχουν έναν παραπάνω λόγο να ψηφίσουν το ΚΚΕ, γιατί έχει στο ευρωψηφοδέλτιό του έναν δικό τους άνθρωπο, τον Παναγιώτη Αλωπούδη, εκλεγμένο συνδικαλιστή από τον χώρο της Υγείας, που ξέρει καλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και είναι πάντα μπροστά, σε κάθε αγώνα».

«Όσο για τον κίνδυνο της ανόδου των εθνικιστικών-φασιστικών μορφωμάτων αυτός είναι υπαρκτός δεδομένου ότι γίνεται προσπάθεια η δικαιολογημένη οργή των λαών της Ευρώπης απέναντι στην ΕΕ και τις κυβερνήσεις να στραφεί σε τέτοιες, ανώδυνες για το σύστημα “λύσεις”» ανέφερε.

«Το 46% του ελληνικού λαού που δηλώνει ότι θέλει να αποδοκιμάσει τις πολιτικές της ΕΕ, έχει ευτυχώς επιλογή: Το ΚΚΕ, που είναι το μόνο κόμμα που παλεύει για έναν άλλο δρόμο για τη χώρα μας, έξω από τα δεσμά της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, με τον εργαζόμενο λαό στην εξουσία και ιδιοκτήτη του πλούτου που παράγει» υπογράμμισε, καταλήγοντας στη συνέντευξή του ο Δ. Κουτσούμπας.

πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ

Πώς η Ουκρανία χωρίς να διαθέτει ναυτικό ταπείνωσε το ρωσικό στόλο στη Μαύρη Θάλασσα

0

Η Ρωσία μπορεί να φημίζονταν για τον στρατό της πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά η κατάσταση άλλαξε άρδην μετά τον Φλεβάρη του 2022 και ειδικά σε ό,τι αφορά τον ρωσικό στόλο, αφού ταπεινώθηκε στη Μαύρη Θάλασσα από τους Ουκρανούς που δεν διαθέτουν ναυτικό.

Σκάφη όπως το καταδρομικό Moskva, η φρεγάτα Admiral Makarov, το αποβατικό Minsk και το υποβρύχιο Rostov-na-Donu καταστράφηκαν πλήρως ή μερικώς, με αποτέλεσμα τα 27 από τα 80 πλοία του ρωσικού στόλου στη Μαύρη Θάλασσα να μην είναι λειτουργικά. Φυσικά, αυτή η επιτυχία δεν αναιρεί το γεγονός ότι η Ουκρανία χάνει στις χερσαίες μάχες, αλλά επιτρέπει στην οικονομία της να επιβιώνει.

Μέσω της αδράνειας πλέον του ρωσικού στόλου στη Μαύρη Θάλασσα, το Κίεβο μπορεί και διεξάγει εξαγωγές σιτηρών από το λιμάνι της Οδησσού που δίνουν οικονομική, αλλά και διπλωματική ανάσα στη χώρα.

Οι Financial Times σε ειδικό αφιέρωμα που έκαναν, σημείωσαν ότι οι Ουκρανοί παρά την έλλειψη Πολεμικού Ναυτικού αξιοποίησαν επιτυχώς τα χερσαία όπλα, όπως τους πυραύλους Cruise, Storm Shadow, Scalp και Neptunes.

Παράλληλα, έκαναν χρήση αναξιοποίητων μέχρι πρόσφατα τεχνολογιών, όπως τα drones, ενώ κατασκεύασαν και ειδικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Παραδείγματος χάριν, το Magura V5 αναπτύχθηκε από τη διεύθυνση στρατιωτικών πληροφοριών της Ουκρανίας και με μήκος 5,5 μέτρων μπορεί να μεταφέρει 320 κιλά εκρηκτικών, να ταξιδεύει με ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και να παράγει ελάχιστη θερμότητα, οπότε δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό.

«Αν υπάρξει πρόβλημα θα υποφέρουν και οι δύο»

Επίσης, η Ουκρανία πρόσφατα σύναψε την ασφαλιστική συμφωνία με βάση την οποία το Κίεβο αναλαμβάνει την πλειοψηφία των ασφάλιστρων σε περίπτωση που χτυπηθεί εμπορικό πλοίο από τη Ρωσία.

«Ο πελάτης τώρα θα πληρώσει μεταξύ 0,4% και 0,75%, όχι 4% όπως ήταν πριν, είπε ο Marcus Baker, παγκόσμιος επικεφαλής της ασφαλιστικής Marsh McLennan. «Η Ουκρανία μπορεί να αποποιηθεί την πληρωμή αν είναι μη βιώσιμη, αλλά μέχρι τότε απαλλάσσει από φόβους τις ασφαλιστικές και τους πλοιοκτήτες», πρόσθεσε στη συνέχεια.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Ρωσία να κάθεται με σταυρωμένα χέρια, αφού δεν μπορεί να πραγματοποιήσει θαλάσσιο χτύπημα με επιτυχία, γιατί θα έθετε σε κίνδυνο το στόλο της.

Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες κύριο μέλημα του Κρεμλίνου είναι να ενισχύσει τις ναυτικές βάσεις στη Μαύρη Θάλασσα, γιατί μέχρι πρότινος δεν είχαν ούτε πυραυλική προστασία, λόγω απουσίας κινδύνου πριν τον πόλεμο.

«Τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία έχουν έννομο συμφέρον να διατηρήσουν μια περιοχή της Μαύρης Θάλασσας που να είναι ασφαλής για τους εμπόρους», είπε ο Arnaud Petit, εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Σιτηρών, ενός εμπορικού οργανισμού με έδρα το Λονδίνο.

«Οι Ουκρανοί έδειξαν ότι θα μπορούσαν να πλήξουν τη ρωσική ναυτιλιακή βιομηχανία. Νομίζω ότι ο καθένας τους έχει καταλάβει ότι αν υπάρξει πρόβλημα θα υποφέρουν και οι δύο», είπε για να συνοψίσει την κατάσταση που επικρατεί.

πηγή newsbeast.gr