Στο γκέτο των ζωροαστρών Γεζίντι στις Σέρρες
Date:
Μπορεί να γλύτωσαν από τη μανιώδη καταδίωξη του Ισλαμικού Κράτους, μπορεί να απολαμβάνουν την ασφάλεια και τις ανέσεις στον ανοικτό καταυλισμό των Σερρών αλλά η ματιά και η θέλησή τους είναι να βρεθούν στην Γερμανία.
Μια ομοιογενής κοινωνία κλειστή, απαιτητική, με τις δικές της κοσμοθεωρίες που ανήκει στον ζωροαστρισμό, κουρδικής καταγωγής προερχόμενοι από το Ιράκ κυρίως, ζει σε μια από τις δύο δομές προσφύγων-μεταναστών στις Σέρρες όπου ήδη δημιουργείται ασφυκτική κατάσταση.
Η διάρθρωσή της ξεχωριστή, μια και η θρησκεία από μόνη της επιβάλλει τους δικούς της κοινωνικούς κανόνες απαγορεύοντας γάμους μικτούς με άτομα άλλων θρησκειών και εθνοτήτων, με την δική τους νοοτροπία ζωής που την μεταφέρουν κάνοντας τους οικίσκους που τους φιλοξενούν στην έκταση των 60 στρεμμάτων, ένα δικό τους ιδιότυπο γκέτο.
Εκεί, προσπαθούν να επιλύσουν ότι διαφορές ή παράπονα δημιουργούνται επιστήμονες όπως νομικοί, κοινωνικοί λειτουργοί, μεταφραστές, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι, τεχνικές ειδικότητες για πρακτικά θέματα που ανακύπτουν. Έτσι εξασφαλίζουν όσο το δυνατόν πιο ανθρώπινες συνθήκες ζωής σ΄αυτή την πληθυσμιακά ομοιογενή κοινότητα.
Τα κοντέινερ που τους καλύπτουν όλες τις σύγχρονες ανάγκες είναι στα 38 τμ. με πλήρη κουζίνα και μπάνιο, με εξασφαλισμένες όλες τις ηλεκτρικές συσκευές, με ηλιακό θερμοσίφωνα και κλιματισμό.
Η καθημερινότητα όμως αποδεικνύει ότι οι ίδιοι δεν γνωρίζουν την χρήση τους και παρουσιάζονται φαινόμενα που προβληματίζουν τους υπεύθυνους.
Κάποιοι δεν θέλουν τραπέζια και κρεβάτια προτιμώντας να τρώνε στο δάπεδο και να κοιμούνται σ’ ένα στρώμα, να καίνε τα καρβουνάκια του ναργιλέ στα μάτια της κουζίνας, να ψήνουν χειροποίητα φύλλα πίτας με ανοικτούς φούρνους στους 250 βαθμούς επί ώρες, να θερμαίνουν πέτρες στις εστίες της ηλεκτρικής κουζίνα για να δημιουργήσουν την χόβολη και να βράσουν το τσάι τους.
Κανένας δεν εργάζεται
Τα air-condition να λειτουργούν στους 30 και πλέον βαθμούς, με τα καυτά νερά του ηλιακού να πλύνουν τα μπαλκόνια τους κ.α. Μια διαφορετική πραγματικότητα όπου φαίνεται ότι παρά την εκπαίδευση και τις συμβουλές των υπευθύνων δεν αντιλαμβάνονται.
Βεβαίως το ηλεκτρικό ρεύμα, το νερό και η διαμονή τους καλύπτεται από την δομή φιλοξενίας, δεν έχουν να νοιαστούν για την κατασπατάληση της ηλεκτρικής ενέργειας αφού και ανά οικογένεια εισπράττουν μηνιαίως 400 ευρώ για την διατροφή τους, ποσό που επαυξάνεται αναλόγως των παιδιών ανά 50 ευρώ.
Η ελευθερία των κινήσεων μέσα στο κέντρο φιλοξενίας και στην πόλη των Σερρών είναι κατοχυρωμένη.
Μπορούν να μπαινοβγαίνουν όποτε θέλουν, να επισκέπτονται την εβδομαδιαία λαϊκή αγορά για τις προμήθειες του φαγητού με προτίμηση τα λαχανικά, το κοτόπουλο, τα αβγά, αλεύρι, τσάι και άλλα είδη σε ποσότητες που εντυπωσιάζουν, να κινούνται κυρίως με ποδήλατα ανενόχλητοι στο κέντρο της πόλης.
Κανένας δεν εργάζεται ή αν προκύψουν κάποιες εποχιακές αγροτικές δουλειές, συλλογή ροδιών κλπ. αυτές διαρκούν ένα μήνα αποφεύγοντας να αποκτήσουν πιο μόνιμο χαρακτήρα γιατί θα χάσουν τη δωρεάν διαμονή με ότι συνεπάγεται αφού θα πρέπει να βγουν από την δομή και να εγκλιματιστούν σε άλλο χώρο με τα δικά τους δεδομένα, ενοίκιο, κόστος ρεύματος, νερού κλπ.
Τα παιδιά τους ήδη ακολουθούν πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικών με την μεταφορά τους σε σχολεία. Οι δε μεγαλύτεροι και κυρίως οι γυναίκες, μαθαίνουν ελληνικά μέσα στον χώρο, αν θέλουν να έχουν την δυνατότητα παρακολούθησης κάποιων ανάλογων σεμιναρίων.
Δεν είναι ισλαμιστές
Δεν είναι ισλαμιστές αλλά οπαδοί του ζωροαστρισμού μιας από τις παλαιότερες θρησκείες που έχουν ακόμη οπαδούς. Η εμφάνισή του χρονολογείται περίπου 2.600 χρόνια πριν, ως ριζική αναμόρφωση της πολυθεϊστικής ιρανικής θρησκείας η οποία επικράτησε στην Περσική Αυτοκρατορία με κρατική υποστήριξη.
Ο ζωροαστρισμός μια από τις μονοθεϊστικές λατρείες που περιστρέφεται γύρω από το ανώτατο ον Αχούρα Μάζντα διατηρεί κάποιες από τις πρακτικές της προϊστορικής, κοινής ινδοϊρανικής θρησκείας με έμφαση στην πυρολατρεία, ορισμένες μυθικές αφηγήσεις και τον σεβασμό προς τις δυνάμεις της φύσης.
Τα μέλη της κοινότητας παντρεύονται αυστηρά μεταξύ τους ασχέτως κι αν έχουν συγγενικό βαθμό.
Η θέση της γυναίκας όμως παραμένει χαμηλά στις ανδροκρατούμενες κοινωνίες όπου τον πρώτο λόγο και για τον γάμο των κοριτσιών, έχουν οι άνδρες.
Οι Γεζίντι όμως του Ιράκ οπαδοί αυτής της θρησκείας, που αποκλειστικά συνθέτουν το έμψυχο δυναμικό της δομής στις Σέρρες, ένιωσαν έντονα την μανία του Ισλαμικού Κράτους και αυτός ήταν ο λόγος που θέλησαν να ξεφύγουν αναζητώντας ασφαλή προορισμό για τις οικογένειές τους. Και από την Ελλάδα το αίτημά τους διαρκώς είναι να μετακινηθούν στην Γερμανία όπου οι περισσότεροι αναφέρουν ότι έχουν συγγενείς.
Η τοπική κοινωνία πάντως της βορειοελλαδίτικης πόλης, τους αποδέχθηκε με αισθήματα αλτρουισμού, προσέφερε είδη πρώτης ανάγκης από την άφιξη τους, ρουχισμό κυρίως, κουβέρτες οικιακό εξοπλισμό, φάρμακα. Η συνύπαρξή τους δεν παρουσιάζει εντάσεις και προβλήματα, αλλά αποδοχή και για τις δυο δομές που υπάρχουν διαφωνώντας με μια τρίτη που κάποιοι διέρρεαν ότι θα στηθεί.
Οι οπαδοί του ζωροαστρισμού θα αντιμετωπίσουν θέματα όταν υπάρξουν νεκροί αφού δεν προβλέπεται ταφή, αλλά έκθεση σε ειδικούς χώρους που τα πτώματα τα κατατρώγουν τα όρνεα. Πάντως μια αναλυτική διείσδυση στην αρχέγονη αυτή ιρανική θρησκεία επιτυγχάνει στις 400 και πλέον σελίδες του το βιβλίο για τον ζωροαστρισμό του αρχαιολόγου Βίκτωρα Σαρηγιαννίδη των εκδόσεων Κυριακίδη.
της Μαρτίδου Μελαχροινής
Πηγή slpress.gr