Θεσσαλονίκη: Στην ουκρανική ταινία «Σπίτι από θραύσματα» ο Χρυσός Αλέξανδρος του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ
Date:
Στην ταινία «Σπίτι από θραύσματα» του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ (Δανία-Φινλανδία-Σουηδία-Ουκρανία), -που συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα- απένειμε τον «Χρυσό Αλέξανδρο» που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ και μπαίνει αυτομάτως στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ολοκληρώθηκε απόψε. Η ταινία περιγράφει την ακούραστη προσπάθεια μιας ομάδας κοινωνικών λειτουργών σ’ ένα ειδικό ορφανοτροφείο την ώρα που ο πόλεμος στην Ανατολική Ουκρανία επιβαρύνει σημαντικά τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή του πυρός.
Στο αυξανόμενο ενδιαφέρον του κοινού για τα ντοκιμαντέρ αναφέρθηκε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης κατά την αποψινή τελετή λήξης της διοργάνωσης, στην οποία οικοδεσπότης ήταν ο κριτικός κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος.
Ο κ. Γιατρομανωλάκης τόνισε ότι αρκετές από τις ταινίες που προβλήθηκαν πραγματεύονται θέματα επικαιρότητας, όπως το «Σπίτι από θραύσματα» και το «F@ck this job» που αποτυπώνουν διαφορετικές πτυχές και όψεις του πολέμου.
«Είναι σαφές ότι η δημοκρατία δεν νοείται χωρίς την ελευθερία του Τύπου», τόνισε ο κ. Γιατρομανωλάκης, αναφερόμενος στο «F@ck this job» και εξέφρασε το θαυμασμό του για τη σκηνοθέτρια Βέρα Κριτσέφσκαγια και την Νατάσα Σιντέγεβα, την ιδιοκτήτρια του Dozhd TV, για το οποίο μιλά η ταινία.
Ο υφυπουργός σημείωσε ακόμη ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έργα ύψους 2,1 εκατομμυρίων ευρώ.
Στην εξωστρέφεια του Φεστιβάλ αναφέρθηκε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, σημειώνοντας ότι σε αυτήν συμβάλει και η δημιουργία του Filmoffice της ΠΚΜ, ενώ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας αναφερόμενος στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ έκανε λόγο για γιορτή της πόλης, τονίζοντας ωστόσο ότι η φρίκη του πολέμου που συνεχίζεται «σφίγγει την καρδιά». Εξάλλου, την ευχή να «τελειώσει γρήγορα ο πόλεμος» απηύθυνε σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του και ο μεγάλος νικητής της βραδιάς, σκηνοθέτης Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ.
Αναλυτικά τα υπόλοιπα βραβεία του του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Νεαρός Πλάτων» των Νεάσα Νι Χίαναν και Ντέκλαν ΜακΓκραθ (Ηνωμένο Βασίλειο-Ιρλανδία-Γαλλία-Βέλγιο).
Το βραβείο του διεθνούς διαγωνιστικού Newcomers «Χρυσός Αλέξανδρος – Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Γη από χρυσάφι» της Ίνκα Ακτέ (Φινλανδία-Σουηδία-Νορβηγία).
Το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Οι οδηγοί του διαβόλου» των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέθ (Κατάρ-Γαλλία-Λίβανος-Γερμανία).
Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος – >>Film Forward», που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Η νύφη» των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο και Τιτσιάνο Ντόρια (Ιταλία).
Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονέμεται εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ «Αματέρ» του Μαρτίν Γκουτιέρεθ (Ισπανία) και «Γράμμα στον Νικόλα» της Χαράς Καμιναρά (Ελλάδα-Βέλγιο).
To Mermaid Award, το βραβείο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος, απέσπασε η ταινία «Γκάμπι: από τα οκτώ στα δεκατρία» της Ένγκελι Μπρόμπεργκ (Σουηδία, Νορβηγία) και Ειδικές μνείες στα ντοκιμαντέρ «Μελ» των Ίνα Σαχακιάν και Πολ Κόεν (Αρμενία-Ολλανδία) και «Σειρήνες» της Ρίτα Μπαγκντάντι (ΗΠΑ-Λίβανος).
Στο διαγωνιστικό τμήμα, αφιερωμένο στα ψηφιακά ηχητικά αρχεία, το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ, απονέμεται στο «Για πάντα» του Δημήτρη Ντάσκα (Ελλάδα) και Ειδική Μνεία στο «Αόρατοι» της Μαριάννας Κακαουνάκη (Ελλάδα).
Tη φετινή χρονιά, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Ακουστικό Δημιουργό Ντοκιμαντέρ. Το βραβείο-υποτροφία απονέμεται στη Νεφέλη Σάνη για το podcast «Sonic Memorabilia».
Πέντε Βραβεία Κοινού απονέμονται σε τρεις ελληνικές και δύο ξένες ταινίες. Για διεθνή ταινία άνω των 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer «Peter Wintonick» απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Παντοτινή ‘Ανοιξη» του Τζέισον Λόφτους (Καναδάς).
Για διεθνή ταινία διάρκειας έως 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Πάρε με εκεί όπου υπάρχει ζωή: γράμμα στον πατέρα μου» της Κάρμεν λα Γριέγα (Ισπανία).
Για ελληνική ταινία άνω των 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Σπασμένος ήχος» του Φοίβου Κοντογιάννη (Ελλάδα), για ελληνική ταινία διάρκειας έως 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer στο «Iodine – Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» του Ορφέα Περετζή (Ελλάδα) και για ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στις ενότητες Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη, το Βραβείο Κοινού Fischer στο «+1» του Αργύρη Λιάπη (Ελλάδα).
Το ντοκιμαντέρ «F@ck this job» της Βέρα Κριτσέφσκαγια (Ηνωμένο Βασίλειο-Γερμανία) κέρδισε το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας
Το βραβείο της WWF Ελλάς για την καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος απέσπασε η ταινία «Bελούδινη βασίλισσα» των Μαρί Αμιγκέ και Βενσάν Μουνιέ (Γαλλία) και Ειδική Μνεία απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Ενοχλητική αρκούδα» των Τζακ Γουάισμαν και Γκαμπριέλα Όσιο Βάντεν (Καναδάς).
Η ταινία «Παντοτινή άνοιξη» του Τζέισον Λόφτους (Καναδάς) απέσπασε το βραβείο του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες».
Η ΕΡΤ απονέμει το πρώτο βραβείο της, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, στην ελληνική παραγωγή που κερδίζει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI. Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Χειροπαλαιστής», του Γιώργου Γούση (Ελλάδα).
Το βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum αξίας 2.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία «Βύθιση», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γκότση και παραγωγή Μίνα Ντρέκη – Marni Films (Ελλάδα).
Το βραβείο FIPRESCI σε ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος Μεγάλου Μήκους απονέμεται στο ντοκιμαντέρ: «Σπίτι από θραύσματα» του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ (Δανία-Φινλανδία-Σουηδία-Ουκρανία)
Το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που συμμετέχει στο διεθνές πρόγραμμα του φεστιβάλ απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Χειροπαλαιστής» του Γιώργου Γούση (Ελλάδα).
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει βραβείο σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη / πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτριας του Ελληνικού Προγράμματος, που έκανε πρεμιέρα στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το βραβείο αυτό συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 3.000 ευρώ και απονέμεται στο ντοκιμαντέρ «Το δρομολόγιο» του Ορέστη Αθανασόπουλου (Ελλάδα).
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου χορηγεί και φέτος χρηματικό βραβείο, αξίας 3.000 ευρώ, σε ταινία τεκμηρίωσης που συμμετείχε στο τμήμα Docs in Progress. Το βραβείο απονέμεται στην ταινία «#ΜΕΤΗΣΟΦΙΑ», σε σκηνοθεσία Βάνια Τέρνερ και παραγωγή: Onassis Culture, Μαρία Σιδηροπούλου (Δημοσιογραφική Επιμέλεια, Creative Producer), Αμάντα Λιβανού (Συνεργάτης Παραγωγός για το Onassis Culture), Ελλάδα.
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απονέμει το βραβείο της Ένωσης στην καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος. Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ “Τελευταίο ταξίδι” του ‘Αρη Χατζηστεφάνου (Ελλάδα).
Το βραβείο νεότητας φοιτητών πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Χειροπαλαιστής» του Γιώργου Γούση (Ελλάδα) και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας στο «The Other Half» του Γιώργου Μουτάφη (Eλλάδα).
Το Βραβείο WIFT GR απονέμεται στη σκηνοθέτιδα Ούλι Ντέκερ για το ντοκιμαντέρ «ANIMA – Τα φορέματα του πατέρα μου» (Γερμανία).
Τέλος, Οι σύμβουλοι του Agora Lab, που απονέμουν το Guidance Award της Paradiddle Pictures (Δανία) σε πρότζεκτ από την Ελλάδα που συμμετέχει στο Agora Lab, απένειμαν το βραβείο στο «Πανελλήνιον», σε σκηνοθεσία Σπύρου Μαντζαβίνου και παραγωγή Λεωνίδα Κωνστανταράκος – Alaska Films.
πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ